110 889 läst · 1 626 svar
111k läst
1,6k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 630 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 630 inlägg
Nej ingen elbil här.kisumisu skrev:Tack!
4kw är ju bra. Jag har enligt sparsnäs uppe i 7kw och nosar fast inte elbilen är på laddning. För jag antar att du har ingen elbil.
Spelar nu ingen större roll förutom att huvudsäkring går ibland. Just om man ska ladda bil för full effekt.
Ska kolla om sparsnäsen har effekttopparna. Kan vara bra att vara förberedd vad göra mot effekttoppar....
Mycket kan man ju påverka själv när det gäller att hålla effektuttaget nere.
Inte köra spis/tvättmaskin och motorvärmare/kupévärmare samtidigt.
Inte köra spis/tvättmaskin samtidigt som vvb är igång (jag kan enkelt stänga av den men igår körde jag dock tvättmaskin och vvb samtidigt för att se hur det påverkar effektuttaget).
Detta är något jag redan vant mig vid sedan den vinter det var risk för effektbrist och ingen uppoffring överhuvudtaget.
Så som jag skrivit i flera inlägg är effekttarifferna inget som oroar.
Om Vattenfall väljer ett vettigt upplägg när det är dags även för dem att införa systemet kanske jag t.o.m. kan spara några kronor på det.
Effekttopparna kan du ju annars logga in på vattenfalls hemsida och plocka ut.kisumisu skrev:Tack!
4kw är ju bra. Jag har enligt sparsnäs uppe i 7kw och nosar fast inte elbilen är på laddning. För jag antar att du har ingen elbil.
Spelar nu ingen större roll förutom att huvudsäkring går ibland. Just om man ska ladda bil för full effekt.
Ska kolla om sparsnäsen har effekttopparna. Kan vara bra att vara förberedd vad göra mot effekttoppar....
Jo men via en elnätsägares websida så vet man ju inte vad som orsakar effekttopparna.tveksamt skrev:
Det blir ju gissningar jämfört med att se effektuttag samt ström när man startar en elapparat via en smart elmätare samt HAN-portsavläsning.
Sen kan man då klicka på en parameter för en kurva.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 630 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 630 inlägg
Hur ser du effekttopparna där? Jag kan bara se förbrukningen per timme och den timme jag gjort av med mest el (i mitt fall 2,33 kWh under en enskild timme i november).tveksamt skrev:
Däremot ser jag inte hur mycket effekt, kW, jag använt en specifik timme.
Om du dividerar 2,33kWh med 1h så får du snitteffekten under timmen. Dvs 2,33kW.
Nej, men det sa jag inte heller.P paralun skrev:
Och det är ingen skillnad mot att titta på en historik i Sparsnäs heller. Vilket jag förutsätter det är som menas, vad skulle annars menas med ”Ska kolla om sparsnäsen har effekttopparna.”
Och nu kom Mälarenergis förklaring:C cpalm skrev:
Därför justerar vi elnätsavgiften
Just nu pågår en enorm elektrifiering i Sverige och om ungefär 20 år beräknas elanvändningen i Sverige vara minst dubbel så hög som idag.
...
Den är verkligen enorm, som vi kan se i statistiken:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
😠
Så är det.N Nalleman64 skrev:Nej ingen elbil här.
Mycket kan man ju påverka själv när det gäller att hålla effektuttaget nere.
Inte köra spis/tvättmaskin och motorvärmare/kupévärmare samtidigt.
Inte köra spis/tvättmaskin samtidigt som vvb är igång (jag kan enkelt stänga av den men igår körde jag dock tvättmaskin och vvb samtidigt för att se hur det påverkar effektuttaget).
Detta är något jag redan vant mig vid sedan den vinter det var risk för effektbrist och ingen uppoffring överhuvudtaget.
Så som jag skrivit i flera inlägg är effekttarifferna inget som oroar.
Om Vattenfall väljer ett vettigt upplägg när det är dags även för dem att införa systemet kanske jag t.o.m. kan spara några kronor på det.
Även timpris är intressant.
Men allt det här fungerar 100% i ensamhushåll. När du har fler personer i ett hushåll = mer duschar, mer disk, mer tvätt, mer matlagning (även om såklart storkok i sig inte kanske påverkar så).
Speciellt när det tonårsbarn inblandat dessutom som annars heller inte vet eller bryr sig vad allt kostar.
Sen om du dessutom jobbar skift gör det hela ännu svårare passa tider när det skall tvättas städas osv.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 630 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 630 inlägg
Nu funkar det nästan alltid att se förbrukningen föregående dag om man inte loggar in alltför tidigt. Jag kunde t.ex. nu kl. 08.30 se gårdagens förbrukning.kisumisu skrev:
I går gick det åt 22 kWh och hittils i november (en dag kvar) 580 kWh. Högsta effektoppen 2,33 kW.
Fast som du skrev - förbrukningen i realtid kan man inte se.
Nej, inte i realtid, ca ett dygns eftersläpning.kisumisu skrev:
Det räcker å andra sidan ganska långt.
Logga in och titta hur det såg ut förra månaden, när du inte brydde dig om frågan alls. Vad hade du för toppar då? Förra december, hur såg topparna ut?
Det säger en del om ditt förbrukningsmönster.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 630 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 630 inlägg
Jag kan inte ser några nerbrutna (t.ex. per timme) mätvärden som ligger före den 17/5 då jag fick den nya mätaren installerad.tveksamt skrev:
Det var väldigt få av de mätare dom byts nu som inte mätte per timme.