Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur tänker man rätt om LLVP/LVVP när man har "fula" element

1. H
    Medlem · 5 inlägg

hampouspous

Medlem
    Hej

Söder om sydligaste sverige i 15 år gammalt välisolerat 2 våningshus. Elementen klarar värmen på vintern med lågframtemp. ( bef. olja för värme och separat el VVB). Nu ska det uppgraderas pga av miljö o ekonomi. Sedan är det en vinst att få det extra utrymmet där brännare o tank stod. Hur jag än vrider o vänder kommer jag inte fram till ngt klart beslut, och drar i livlinan. Golvvärme är inte alternativ ft. Nedervåning mot öppnare planlösning ( kök o v-rum+hall)

LLVP ( minst 2 ( uppe/nere):
    + Låg installationskostnad
    + Kan kyla
    + Ingen större inne central
    + oberoende av / till VVB
    + Kan ta ner bef radiatorer som är "fula, otympliga o på olämpliga platser " ( bakom soffa od)
    - Innedel i allrum / sovrum lr liknande
    + ledtider för installation

LVVP
    - Ordentlig installationskostnad
    ? Central innedel
    + klarar kalla vintrar
    + effektivitet / COP
    - Löser inte fula radiatorer på fel plats

Är man då helt ute med flera LLVP tänket , tycker iaf risken för kallt pga maskinfel är hanterbar då minst två behövs.Kan tänka mig 2 st med två innedelar för att få komfort o backup.

Vad nytt att tänka på, lägga till o lägga ner för att det funkar inte bra i praktiken?

H

2. L
    Medlem · Sörmland · 2 485 inlägg

lat

Medlem
    Personligen skulle jag aldrig ge upp vattenburet värmesystem!

3. J
    Medlem · 10 891 inlägg
    Behåll elementen om dom är stora , perfekta för VP

• Laddar…
  4. D
    Medlem · 3 inlägg

DrFrukt

Medlem
    Håller med ovanstående talare.
    Jag har precis bytt från direkt-el och LLVP till LVVP (Mitsubishi Ecodan)
    Var såklart tvungen att byta alla radiatorer men du som slipper det har ju en relativt enkel installation framför dig. Jag skulle satsa på att bygga snygga elementskydd om du tycker du har fula radiatorer.
    En fördel med LVVP är att den gör varmvatten också. Och såklart inte susar:) Vi har kapat vår energi förbrukning med mer än 70%.
    Och kostnadsmässigt så är ju inte två bra LLVP med två innerdelar och installation direkt gratis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.