ska ta upp en 3m bred öppning i vägg på entreplan.
Har använt mig av de dimensioneringsprogram jag funnit på nätet,
tex, www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-1-12-planshus för att få ett hum om dimension på Limträbalk som behövs.

Vi har 2 st bärande väggar på bottenvåningen (båda sitter ca 3 m in från respektive yttervägg, långsida), ovanstående beräkningsprogram tar enbart hänsyn till 1 st bärande vägg på undervåning, och om jag räknar med hela spännvidden för att dimensionera så behöver jag gå upp till limträbalk av dimensionen 115x315, vilket jag tycker bygger lite mkt, då vi enbart har 2,35 m i takhöjd.
Kan jag i beräkningen, eftersom jag har dubbla bärande väggar, halvera spännvidden jag anger i beräkningsprogrammet då vikten fördelas på 2 st bärande innerväggar, eller begår jag en tankevurpa då?

Vidare kan man i dessa beräkningsprogram kan man ange en taklutning om max 60 grader, vi har mansardtak (brutet tak) så brantaste lutning är 63 grader, flackaste vill jag minnas ligger på typ 24 grader, hur bör jag tänka här, dvs vilken takluting bör jag ange? har idag kört med 60 grader.

3D-modell av halvt genomskuret 1,5-planshus med mått för planerad öppning på entreplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.