383 läst · 2 svar
383 läst
2 svar
Hur tänka vid byte av golv i entréplan i hus med källare om golvvärme?
Hej!
Jag har ett hus från 1945 i Norrbotten med källare. Vattenburna radiatorer på båda planen. 65m2 uppe och nere. Håller 18-20 C i källaren där tvättstuga, pannrum, dusch och gästrum finns.
Entréplanet innefattar hall, toalett, 2 små sovrum, kök/vardagsrum. Kamin och luftvärmepump finns i tillägg till radiatorer.
Nu tänkte jag byta golv på entréplanet eftersom det är ett gammalt, fult, ojämnt och i vissa delar svajigt golv. I samband med att jag flyttar köket och ändrar planlösning så tänkte jag byta ut hela golvet mot ett nytt parkettgolv. (Förutom i hall och kök där det blir klinker eller vinylgolv) Planen är även framöver att göra en tillbyggnad på 50m2 i anslutning till entréplan.
Min fråga är om det är värt att lägga in vattenburen golvvärme på golvbjälklaget i hela entréplanet och ta bort radiatorerna? Eller ”bara” riva ut golvet, räta upp och stabilisera golvbjälklaget för att sen lägga nytt golv ovanpå?
Tänker att fördel golvvärme är komfort, slippa radiatorer och blir golvvärme i hela entréplanet eftersom tillbyggnaden kommer ha det.
Nackdel är kostnaden, merjobbet och att kanske inte gamla hus är anpassade för golvvärme.
Vad tycker ni? Tack på förhand för era tankar!
Jag har ett hus från 1945 i Norrbotten med källare. Vattenburna radiatorer på båda planen. 65m2 uppe och nere. Håller 18-20 C i källaren där tvättstuga, pannrum, dusch och gästrum finns.
Entréplanet innefattar hall, toalett, 2 små sovrum, kök/vardagsrum. Kamin och luftvärmepump finns i tillägg till radiatorer.
Nu tänkte jag byta golv på entréplanet eftersom det är ett gammalt, fult, ojämnt och i vissa delar svajigt golv. I samband med att jag flyttar köket och ändrar planlösning så tänkte jag byta ut hela golvet mot ett nytt parkettgolv. (Förutom i hall och kök där det blir klinker eller vinylgolv) Planen är även framöver att göra en tillbyggnad på 50m2 i anslutning till entréplan.
Min fråga är om det är värt att lägga in vattenburen golvvärme på golvbjälklaget i hela entréplanet och ta bort radiatorerna? Eller ”bara” riva ut golvet, räta upp och stabilisera golvbjälklaget för att sen lägga nytt golv ovanpå?
Tänker att fördel golvvärme är komfort, slippa radiatorer och blir golvvärme i hela entréplanet eftersom tillbyggnaden kommer ha det.
Nackdel är kostnaden, merjobbet och att kanske inte gamla hus är anpassade för golvvärme.
Jag har upptäckt att golvvärme inte håller undan kondens på fönster så bra som element under fönster, byggde till huset för 25 år sen och lade golvvärme med klinker på det som blev vardagsrum, skönt att slippa radiatorer men träfönsterna mår sämre än de som har radiatorer under sig. Tror att detta problem visar sig mest på äldre, sämre isolerade hus med självdrag. I ett hus med uppvärmd källare så borde även ”komforthöjningen” vara begränsad när golvvärme installeras.B Borgbuilds skrev:Hej!
Tack för svar!E En glad amatör skrev:Jag har upptäckt att golvvärme inte håller undan kondens på fönster så bra som element under fönster, byggde till huset för 25 år sen och lade golvvärme med klinker på det som blev vardagsrum, skönt att slippa radiatorer men träfönsterna mår sämre än de som har radiatorer under sig. Tror att detta problem visar sig mest på äldre, sämre isolerade hus med självdrag. I ett hus med uppvärmd källare så borde även ”komforthöjningen” vara begränsad när golvvärme installeras.
Har faktiskt själv inte haft problem med kondens på fönster trots att jag har 3 stora (golv till nästan tak-fönster) utan radiator under. Har en luft-luft värmepump och kamin i kök/vardagsrummet.
Jo jag har själv funderat på hur mycket komforthöjning det blir med uppvärmda källaren under. Men på vintern här i Norrbotten så behöver jag ha tofflor på mig även på ovanvåningen och det hade även varit skönt med uppvärmt hallgolv där snöiga skor kan torka. Men det är klart, allt är en kostnad.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är viktigt att tänka på vid fasad byte?
Byggmaterial & Byggteknik -
Behöver man tänka på nåt vid byte av lampa?
Belysning -
Viktigt att tänka på vid ägarbyte av sommarstuga inom familjen
Fritidshus -
Tankar vid byte av massivt trägolv.
Golv -
Saker att tänka på vid byte av fasad, fönster och tilläggsisolering
Fasad