Hjälp mig tänka utifrån olika perspektiv! Endast mittentomterna i det här området är kvar.

Vilken tomt är bäst: A-B-C-D-E-F och varför? För och nackdelar?

Detta gäller: Huvudbyggnad och komplementbyggnad ska placeras minst 6 meter från fastighetsgräns mot lokalgata. Huvudbyggnad ska placeras minst 4 meter från övrig fastighetsgräns. Komplementbyggnad ska placeras minst 1 meter från övrig fastighetsgräns eller sammanbyggas. Tomterna till öster (B-D-F) får bebyggas med 1,5 plan och väster (A-C-E) max 1 plan. Byggnadshöjd 4.2 i hela omr.

Alla tomter är ca 1350 kvm och vi tänker oss bygga enplan runt 130-140 kvm, rakt el vinkel + garage

Notera väderstrecken!

• Karta över tomtområdet med sex tomter markerade A-F, omgivna av vägar och gröna ytor. Väderstrecken N, S, V, Ö är utmärkta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag hade siktat på D.
6 meter till gata gör att C-D har mest byggbar yta. Trädgården i väster med em-kvällssol. Tänker också att jag skulle ogilla insynen på en hörntomt.

Det enda jag undrar är om det finns någon höjdskillnad mellan tomterna? Vill inte bo i en svacka.

• Gilla
leifherlin och 2 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Jag hade siktat på D.
6 meter till gata gör att C-D har mest byggbar yta. Trädgården i väster med em-kvällssol. Tänker också att jag skulle ogilla insynen på en hörntomt.

Det enda jag undrar är om det finns någon höjdskillnad mellan tomterna? Vill inte bo i en svacka.
Det är en naturlig höjdskillnad från öster till väster som man vill bibehålla i området, så det är som tre ”etage” där tomterna utanför markerade ”mittområdet” längst till öster ligger högst och väster om ligger lägst. Men området A-F är ett ”plant” område där tomterna ligger i jämnhöjd, så ingen ”grop” på så vis

Redigerat:
J Josofin skrev:
Det är en naturlig höjdskillnad från öster till väster som man vill bibehålla i området, så det är som tre ”etage” där tomterna utanför markerade ”mittområdet” längst till öster ligger högst och väster om ligger lägst. Men området A-F är ett ”plant” område där tomterna ligger i jämnhöjd, så ingen ”grop” på så vis
(Dock så pass svag lutning att man med ögat inte direkt ser detta om ej vet om)

Inget av alternativen är bra, eftersom du är omringad av folk var du än är. Om man nu MÅSTE välja, ser F bäst ut:

- placerar man huset längst norrut har man större chans till södersolen
- ev carport närmast grannen D så har ni inte slösat solfattig plats
- färre bilar passerar jämfört med E

• Gilla
BaltzarH och 1 till
  • Laddar…
Hade valt B. Hörntomt, längst bort från inkommande väg.

• Gilla
Mnbvcxz och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.