Första inlägget på detta excellenta forum. Eller frågeställningen borde egentligen vara "hur skulle jag tänkt kring ventilation innan jag flyttade en innervägg"? När jag flyttade en vägg för att få två lika stora sovrum insåg jag i efterhand (!) att det ena sovrummet inte har någon ventilation, vilket inte känns så bra. Det finns två fönster i det ursprungliga rummet men bara tilluftsventil (under fönstret) vid det ena fönstret. Den nya väggen är mittemellan de båda fönstren. Har ni förslag på bästa lösning för att enklast få bra ventilation även i det andra rummet och hur viktigt är det? Gissar att det kommer in nån sorts ny frisk luft från de andra rummen i alla fall.
Stort tack på förhand :)

Ser att det inte var första inlägget utan 13:e haha, minnet är sådär tydligen

BirgitS
Du bör få dit en tilluftsventil av någon form i sovrummet som saknar det, spaltventil eller hål genom väggen. I sovrum ska man ha in frisk uteluft och inte begagnad luft.

Är det bostadsrätt eller villa?

D DE73 skrev:
Är det bostadsrätt eller villa?
Bostadsrätt

BirgitS BirgitS skrev:
Du bör få dit en tilluftsventil av någon form i sovrummet som saknar det, spaltventil eller hål genom väggen. I sovrum ska man ha in frisk uteluft och inte begagnad luft.
Känns ju så, men kan man bara borra upp ett hål hur som helst i en yttervägg? Bor i en BR 😬

Jag skulle diskutera med styrelsen.

• Gilla
Vovven99 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
I en bostadsrätt går det sällan att få lov av styrelsen att göra ett nytt ventilationshål. Du får inte heller göra några ändringar av ventilationen utan tillstånd av styrelsen. Men samtidigt så görs det regelbundet OVK då det ska kontrolleras att alla sovrum har tilluft (med frisk luft).

Det jag har sett i forumet är att någon föreslog att grena av det befintliga tilluftsventilen till två kanaler, en till vardera sovrummet. Men som DE73 skriver så måste du ta upp detta med styrelsen och de kan t.ex. begära att du beställer en godkänd lösning av en ventilationsexpert, t.ex. på firman som brukar göra OVK i huset.

• Gilla
Vovven99
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.