Hur tänka kring ränta?

656 läst  10 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Vi håller på och ser över våra bolån och vore tacksamma för alla tankar som den som har lite bättre koll på ekonomi än vi kan ha angående nedanstående alternativ. Efter att ha varit i kontakt med flera banker har vi att välja mellan följande löptider och räntor.

3 mån: 1,24
    3 år: 1,29
    5 år: 1,69

Vi har inga planer på att flytta så inget skäl att avstå från att binda av den anledningen. Har goda marginaler så egentligen inte skäl att binda av det skälet heller. Frågan är helt enkelt vad som kan tänkas bli billigast?

2. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Historisk sett har det väl alltid varit billigast med så kort bindningstid som möjligt? Ju längre tid desto större osäkerhet, vilket blir en risk banken måste ta höjd för.

• Laddar…
  3. Axbard_89
    Medlem Nivå 2
    Jag tror räntan sakta men säkert kommer gå upp. Jag hade nog låst år på 1.29 alt övervägt 5 år på 1.69 beroende på hur stort erat lån är.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast som sagt. Iofs. så säger ju magkänslan att räntan kommer att gå upp. Men uppenbarligen så tror inte finansanalytikerna det. I så fall hade den bundna räntan varit högre.

• Laddar…
  5. B
    Medlem Nivå 1
    Hade kollat fel och kunde tydligen få 1,19 på 3 mån av vår nuvarande bank. När jag ringde banken som vi funderade på att byta till och meddelade det sänkte de till 1,25 på 3 år. Så då valde vi att binda. Tack för era synpunkter!

6. J
    Husägare · Nivå 9
    Låga räntor, vilken bank?

7. B
    Medlem Nivå 1
    Har SBAB nu (med grönt bolån) och byter till Länsförsäkringar.

8. J
    Husägare · Nivå 9
    Ok, så Länsförsäkringar ger så bra. Beror såklart på ditt låns storlek, belåningsgrad samt övrigt sparande. Men det är bra!

9. M
    Medlem Nivå 1
    Belåningsgrad? Hur stort lån?

10. B
    Medlem Nivå 1
    Under 60 procent. Ca 4 miljoner.

11. J
    Husägare · Nivå 9
    Tack!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: