11 617 läst ·
6 svar
12k läst
6 svar
hur täckande ska grundfärg vara på panel?
Att grundmåla huset ruinerar mig, det går åt enormt mycket. Även butiken chockerades rent mattematiskt.
Frågan är om jag överdriver. Jag vet inte hur resultatet ska seut.
Ska det vara som lika täckande som en slutfärg.
Eller ska det vara en tunnare flammig hinna.
För nu målar jag minst 2 omgångar för få en heltäckande yta... vilket börjar bli ruskigt dyrt nu..
(bestå)
Frågan är om jag överdriver. Jag vet inte hur resultatet ska seut.
Ska det vara som lika täckande som en slutfärg.
Eller ska det vara en tunnare flammig hinna.
För nu målar jag minst 2 omgångar för få en heltäckande yta... vilket börjar bli ruskigt dyrt nu..
(bestå)
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Nej, det ska inte täcka speciellt bra. Det är alldeles för lite pigment i grunden för det.
Man grundar EN gång.
Man grundar EN gång.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Grundfärgen finns för att utgöra ett bindemedel mellan underlaget och det yttre färgskiktet. Grunda tunt men så det täcker utan krav på utseende och lägg ner jobb, pengar och flera omgångar på ytskiktet i stället.
Fel.
På baksidan av burken så står det ett en åtgångsanvisning (X kvm / liter). Det har inte med ekonomi att göra utan talar om hur mycket färg du ska lägga på en viss yta, dvs. tjockleken. Har du t.ex. lyckats dra ut 10 liter grundfärg till 130 kvadrat så ligger det för tunt och då är det inte fel att grunda igen. För bestå är det kanske 6-7 kvadrat / liter som gäller?
Har du en ytskiktsmätare tillgänlig (man vet aldrig
) så ska tjockleken på torr grundfärg vara någonstans runt 60 mym.
Sen kan jag tillägga att grundfärgen är betydligt mer än en vidhäftningsåtgärd (eller "bindemedel") eftersom den även fungerar som tätskikt under täckfärgen.
På baksidan av burken så står det ett en åtgångsanvisning (X kvm / liter). Det har inte med ekonomi att göra utan talar om hur mycket färg du ska lägga på en viss yta, dvs. tjockleken. Har du t.ex. lyckats dra ut 10 liter grundfärg till 130 kvadrat så ligger det för tunt och då är det inte fel att grunda igen. För bestå är det kanske 6-7 kvadrat / liter som gäller?
Har du en ytskiktsmätare tillgänlig (man vet aldrig
Sen kan jag tillägga att grundfärgen är betydligt mer än en vidhäftningsåtgärd (eller "bindemedel") eftersom den även fungerar som tätskikt under täckfärgen.
Jag la på så det täckte, en liter räckte väl till 3-4kvm. Vet inte om det var rätt men det kändes rätt iaf, att stryka på så tunt så det blir flammigt kan väl ändå inte duga (när man gör det åt sig själv alltså...), allt trä får ju inte färg på sig om man tittar noga (testade nämligen att stryka på enligt anvisning).
10liter ska räcka 50-70 kvadrat enligt butiken. Så de tyckte jag kunde räkna 1liter=6kvadrat. (bestå)
Fast som sagt, drog på väldigt mycket de mest drabbade väggarna och de är helvita nu, haha.
Enligt butik gjorde det ju inget, billigare att fylla med grunden än slutfärgen.
Fast jag hade förbrukat mycket mer än vad som mattematiskt behövdes.
Lite snålare nu med de andra väggarna efter att ha läst era inlägg. Svepa rollerna, släta med penseln, sen fylla i där det knappt blev alls efter tork..
Fast som sagt, drog på väldigt mycket de mest drabbade väggarna och de är helvita nu, haha.
Enligt butik gjorde det ju inget, billigare att fylla med grunden än slutfärgen.
Fast jag hade förbrukat mycket mer än vad som mattematiskt behövdes.
Lite snålare nu med de andra väggarna efter att ha läst era inlägg. Svepa rollerna, släta med penseln, sen fylla i där det knappt blev alls efter tork..
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Husverket levererar ej hus och svarar inte längre
Hustillverkare -
Slipmärken, repor efter målare som fixat våra fönster.
Fönster & Dörrar -
Hur förvarar ni batterierna till verktyg?
Verktyg & Maskiner -
Behöver syllen vara förankrad i betongplattan, bef. hus
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan det vara fel på 3 fasströmskena i normcentral?
El