Jag har haft ett trappräcke i smide som suttit i en gammal kalkstenstrappa. Räcket kapades av typ jämns med stenen och nya hål borrades och det nya räcket sattes dit. Lagningen är dock fult gjord och det sticker dessutom upp någon vass kant där det gamla räcket suttit. Hur får jag bort det? Kan jag borra eller slipa på något sätt utan att skada trappan? Och kan jag sedan fylla igen lite och spackla eller liknande för att det ska se hyfsat ut?

• En cigarettstump i en smält, fryst vattenfläck på grov, grå yta. Skugga av ett räcke syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk yta med ett krossat, fimpad cigarett och små skräppartiklar. Slitna texturer och svagt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad man använder för att laga trappen efteråt vet jag inte, men för att få det snyggt är det nog att dra bort lite ordentligt med vinkelslipen så att det blir en grop och sedan fylla ut med något. Vad är som sagt oklart för min del.

tveksamt tveksamt skrev:
Vad man använder för att laga trappen efteråt vet jag inte, men för att få det snyggt är det nog att dra bort lite ordentligt med vinkelslipen så att det blir en grop och sedan fylla ut med något. Vad är som sagt oklart för min del.
Finns det inte risk att trappan spricker eller går sönder mer än lokalt så att säga.

N nernu skrev:
Finns det inte risk att trappan spricker eller går sönder mer än lokalt så att säga.
N nernu skrev:
Jag skulle nog om möjligt borra 3-5 små små hål i armeringen med stål borr sedan knacka in de som finns kvar så de blir en liten grop på 0,5 - 1 cm som man sedan spacklar lämplig produkt över?

Intressant! Det borde ju innebära mindre påverkan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.