Se bilder nedan.
Jag vill byta stenskivan ovanför öppen spisen. Den är original från 60-talet, förvisso charmig, men föregående ägare har gått bärsärk och målat om den fina öppna spisen med vit färg, och stenskivan passar inte längre än mot det vita eller med rummet.
Kommer försöka måla tegel och murbruk i lite naturligare färger efter tips från målare. Vill även byta stenskivan mot något annat även om det känns tråkigt att ta bort en "orginaldel".
Jag tror skivan ligger ovanpå murbruk eller puts, vet inte om den är fäst mer än så.
Hur hade ni gått tillväga för att lossa stenskivan utan att orsaka alltför mycket skada? Stämjärn och hammare underifrån och försiktigt knacka sig inåt?
Jag vill byta stenskivan ovanför öppen spisen. Den är original från 60-talet, förvisso charmig, men föregående ägare har gått bärsärk och målat om den fina öppna spisen med vit färg, och stenskivan passar inte längre än mot det vita eller med rummet.
Kommer försöka måla tegel och murbruk i lite naturligare färger efter tips från målare. Vill även byta stenskivan mot något annat även om det känns tråkigt att ta bort en "orginaldel".
Jag tror skivan ligger ovanpå murbruk eller puts, vet inte om den är fäst mer än så.
Hur hade ni gått tillväga för att lossa stenskivan utan att orsaka alltför mycket skada? Stämjärn och hammare underifrån och försiktigt knacka sig inåt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Ser nästan ut som skivan är inputsad i muren och då kommer säkert en del puts att släppa. Blir till att kanske putsa om hela muren om du har otur. Skivan är säkert satt med putsbruk under och sitter inte så hårt fast, utan bara ligger på ovanpå.
Tack, båda alternativen låter värda att prova. Jag har ingen multicutter, men alltid bra med en ursäkt för att köpa nya leksaker . Pillade som hastigast med en skruvmejsel, bruket kändes medelhårt.AXS skrev:
Tack för svaret. Jag börjar med att skrapa loss lite mer och ser om det är som du säger "inputsad i muren".J jonaserik skrev:
AXS skrev:
Några inte alltför hårda slag med gummiklubba räckte gott, och sedan skära sönder lite färg och murbruk. Inga större skador, bör inte vara några problem att sätta ditt ny stenskiva och måla snyggt efteråt.J jonaserik skrev:
Tack för era tips!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto