Ovanför min varmvattenberedare i tvättstugan går det ett rör genom taket, genom vinden ovanför (där det är isolering och hönsnät runt det) och upp till en skorstenshuva.
Troligtvis är den från att det stått en oljepanna eller dylikt där förut och man valt att bara låta röret hänga. Det ser fult ut och jag vill ta bort det - men hur?
Vilket är bästa sättet för en hemmafixare?

Det går inte att dra ut röret i sin helhet åt något håll, det är för långt, är det då lättast att stå på vinden och kapa det i omgångar och dra ut röret? Eller underifrån? Vad använder jag för verktyg för att kapa röret? Vad borde jag tänka på i övrigt?
Kommer ju behöva täta hålet på yttertaket ut till huvan, borde ett proffs göra det? (Vad för hantverkare gör det?) tänker att huvan får stå kvar tills taket ska läggas om inom 4-5 år.

Sen sätta igen taket mellan vinden och tvättstugan, i ett blåbetonghus.. Borde det också göras av ett proffs eller finns det någon smart lösning på det?

Tacksam för input!

• Vitmålat rör går genom taket i tvättstugan, ovanpå en varmvattenberedare, med sprickbildning runt hålet i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör som går genom taket i tvättstugan, delvis täckt med vit tejp och fästs med metallbeslag; isolering syns runt rörets genomföring.
    Skapa konto
  • Rött streck pekar på skorstenshuva på tak med blå himmel i bakgrunden.
    Skapa konto

Bästa svaret

Bygg hellre för röret och hela kåvesen där det sticker ut med en skiva som du målar. Låt sen resten sitta kvar och glöm bort alltihop.

Varför?

Dels: Krångla inte till det.

Dels: Spara din tid, kraft, ekonomi och tankeverksamhet — de brukar komma att behövas på femtielva andra ställen.

Dels: Man vet aldrig vad det kan komma för andra tider, och andra behov. Rätt vad det är vill du t ex kanske ha den som ventilation till det nya torkskåpet som du kommer på att du vill bygga.

Dels: If it ain’t broke, don’t fix it.

• Älska
Termobarisk
  • Laddar…
Verkar vara en avluftning.

Vill du ha bort det så såga av det i bitar strax under yttertaket & låt huvan vara kvar.
Troligen pp rör om det är isolerat med nät/isolering, går att såga med vanlig träsåg.

• Älska
Termobarisk
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Bygg hellre för röret och hela kåvesen där det sticker ut med en skiva som du målar. Låt sen resten sitta kvar och glöm bort alltihop.

Varför?

Dels: Krångla inte till det.

Dels: Spara din tid, kraft, ekonomi och tankeverksamhet — de brukar komma att behövas på femtielva andra ställen.

Dels: Man vet aldrig vad det kan komma för andra tider, och andra behov. Rätt vad det är vill du t ex kanske ha den som ventilation till det nya torkskåpet som du kommer på att du vill bygga.

Dels: If it ain’t broke, don’t fix it.
Det var logiskt och föreföll mig inte ens att behålla.
Såklart har du rätt, det gör ju ingen skada utan är bara en ”eye sore”.
Sätter jag upp något som täcker den kommer jag inte störa mig på att det är fult och problemet är ur världen. Så får det bli. Stort tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.