Vet att frågan är ställd 1000 ggr men har inte hittat en bra lösning.
Jag ska ta bort elementet temporärt. (Ska målas bakom.)
Har avstängningskran/ar till både framledning och returledning i ”värmecentralen” på bottenvåningen.
Hur ska jag göra?
Värmeelement vid vägg med anslutna kranar för fram- och returledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmerörsanslutningar med avstängningsventiler för fram- och returledning i ett mörkt utrymme.
Skapa konto

Frågan är vad det är för ventil i det nedre kopplet och om det är ett-rörs eller två-rörsystem? Om det är ett-rör går det inte att stänga av en viss radiator för att ta bort den tillfälligt utan att tappa ur systemet.

J Josth skrev:
Frågan är vad det är för ventil i det nedre kopplet och om det är ett-rörs eller två-rörsystem? Om det är ett-rör går det inte att stänga av en viss radiator för att ta bort den tillfälligt utan att tappa ur systemet.
Hur vet jag om det är ett- eller två-rörs?

Krilleman
Ta en närbild på denna detaljen:

Närbild av en radiatorventil och röranslutning mot vägg.

Här kmr närbilden.
Närbild av roterad VVS-installation med kopplingar och rör.
Skapa konto

Edit: blev roterad. Varför vet jag inte.

Ser ut som tvårörs tycker jag. Frågan är då om det finns en avstängningsventil för returen under det nedersta sexkantiga locket? Finns det kan man stänga termostaten och tillfälligt ta bort radiatorn men det kommer en del värmevatten som ryms inuti så det behövs mycket trasor.

Fotade kopplingen underifrån och från ”sidan” på ett annat element som tidigare varit inkopplat i ett annat rum.
Vy underifrån på en radiator med synlig koppling och en del av rörinstallationen.
Skapa konto
Närbild av en VVS-koppling underifrån, med fokus på anslutningspunkterna på ett element.
Skapa konto

Ser ju ut som det är stängt på bild 2 så det borde gå att lossa radiatorn med kopplet kvar på väggen.

Det var ju ett annat element. Men är det denna som du menar att jag kan stänga av? (Den är den som är under sexkantiga locket) Radiatorelement med sexkantigt lock markerat med blått för att visa regleringsventil.
Skapa konto

Ja det ser ut som det går att stänga av returen med den vita ventilen tror jag. Framledningen stänger man av med termostaten.

Den stänga hela fördelen både tillopp och retur när inskruvat.

Då ska jag testa. Stort tack till alla.

L lucke_lucas skrev:
Då ska jag testa. Stort tack till alla.
Skruva inte för hårt bara. Det är bara plast och det hände att de blir för hårt inskruvat för att sedan spricka när man måste dra hårt vid öppning.

Fick bort elementet och målat bakom. Tack för era instruktioner.

• Gilla
Josth
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.