Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur svårt klibbar tjära fast?

1. halper
    Husägare · Gnesta · 1 096 inlägg

halper

Husägare
    Ett staket är alldeles murket och håller på att falla i bitar, och behöver därför bytas ut. Det tidigare ser ut att ha varit tjärat och tjära passar hur som helst bra ihop med huset osv, så de nya pinnarna blir också tjärade. På grund av väder så måste jag göra arbetet, eller i alla fall lagringen av de torkande pinnarna, inomhus. På grund av platsbrist så har jag nu lagt de tjärade pinnarna på varandra. De klibbar förstås ihop rätt rejält, men jag tänker mig att tjära inte torkar på samma sätt som målarfärg utan att man ska kunna separera pinnarna även efter ett par dagar. Min plan är att vända pinnarna (de ligger alltså med tjärade sidor mot andra tjärade sidor) en gång om dagen eller så. Jag tänker mig ytterligare en strykning så fort de är på plats, så om ytan blir lite ful av denna lagring så är det inte hela världen.

Kommer det fungera eller kommer de sitta stenhårt fast i en stor staketpinneklump?

2. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 483 inlägg
    Du har väl lagt någon form av ströpinnar emellan?
    Annars kommer du ha en klump eller fula ytor när du drar isär dom.

3. halper

halper

Husägare
    Hur ser jag till att de så kallade ströpinnarna inte fastnar i de tjärade staketpinnarna då? Jag började med att lägga pinnar emellan men sedan tänkte jag att det ju inte spelar någon roll, för ytan kommer ju bli ful i alla fall.

4. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 483 inlägg
    Antingen får du smala ränder av ströpinnar eller riskerar du att hela ytan blir ful.
    Eller bygger du en ställning så alla brädor ligger fritt.

5. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 518 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Jag hade nog slagit ihop staketet först, och tjärat sen. Känns som ett bök att ha med klibbiga pinnar att göra?

6. halper

halper

Husägare
    Hmm… då kan man rimligen bara tjära/måla en sida i taget gissar jag, för något måste ställningen ha kontakt med? Blir smala ränder av pinnar; ytfinish är lite sekundär i sammanhanget, så länge de är ytbehandlade.

Japp japp, det ska göras! Jag ville stryka på ett första lager eftersom nästa vecka ser lite ostadig ut i prognosen och jag helst inte vill tjära dem efter att det regnat på dem. Tänkte att jag kör en strykning idag och så hinner de torka i 3–4 dagar innan det är dags att sätta upp dem. Sedan kör jag en gång så fort de är på plats, så länge det inte regnar.

7. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Att det regnar gör inget , det torkar upp , så smörj på. sen det med ränder eller annat, slå en spik i varje ända så kan du smörja runt om utan ränder eller kala ytor. Lägges då så spikarna vilar på något. och virket hänger fritt i luften.

8. halper

halper

Husägare
    Fiffigt med spikar! Då vet jag till nästa gång :p

Nu har jag tjärat alla pinnar och lagt dem i en hög med några av pinnarna på högkant som … distanser. I just detta fall är ytan inte extremt noga utan jag tänker mig att lite ny tjära på den gamla kanske mjukar upp nog att jag kan jämna ut lite ränder och så.

Att jag var så nojig för regnet var för att jag läste någonstans att fuktkvoten ska vara 15% när man tjärar och det lät i mina lekmannaöron som rätt rejält torrt, så jag tänkte att ett regnväder kanske ställer till det.

Nu återstår att se hur klibbiga de här är på tisdag när tanken är att de ska på plats …

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.