3 710 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Hur styrs o funkar separata FTX-system i flerfamiljshus?
Läste om ett 3 år gammalt flerfamiljshus som har egna FTX-system. Hur dem är egna kan man ju undra, kanske att man som boende kan styra sin egna hastighet på ventilationen, men att man delar FTX-snurra på taket?
Är ventilation av detta slag helt isolerat till huset eller har ventfirma någon form av fjärrstyrning? Jag antar vent. också måste synka med uppvärmningen av bostäderna.
Är ventilation av detta slag helt isolerat till huset eller har ventfirma någon form av fjärrstyrning? Jag antar vent. också måste synka med uppvärmningen av bostäderna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Ventilationen måste inte kopplas till vermen alls. Det är lite mer falesafe att inte koppla det.
Oftast är FTX inte uppkopplat men det finns såklart.
Står det separata FTX så skulle jag gissa att varje bostad har ett eget aggregat, är det ett gemensamt aggregat så är det ju centralventilation
Oftast är FTX inte uppkopplat men det finns såklart.
Står det separata FTX så skulle jag gissa att varje bostad har ett eget aggregat, är det ett gemensamt aggregat så är det ju centralventilation
Antar att du menar att de har lägenhetsaggregat, vilket innebär att varje lägenhet är sitt egna ventilationssystem. Då är de helt egna system och behöver inte styras tillsammans med de andra lägenheterna. Ibland kan de boende styra aggregaten själva och ibland kan de inte göra det. Ofta i hyresrätter så låter man inte de boende komma åt styrningen. En fördel med lägenhetsaggregat är att man slipper stora schakt och kanalstråk vilket kan vara väldigt värdefulla kvm. Men som någon skrev så behöver man byta filter med jämna mellanrum och istället för ett aggregat så har man kanske 20 st som ska underhållas.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur funkar auto-dosering på tvättmaskin?
Badrum -
Hur funkar startpunkt funktionen på en Meece robotgräsklippare 800m²
Robotgräsklippare -
Makita cirkelsåg som funkar med styrskena
Verktyg & Maskiner -
Funkar bosch styrskena "fsn 1600" med deras överhandsfräs "pof 1400 ace"???
Verktyg & Maskiner -
dimbara takspots som styrs med fjärrkontroll - hur funkar det?
Belysning