Jag har en ca. 10 år gammal IVT HEE11 bergvärmepump och har vattenburen golvvärme i två våningar.
Det har tuffat på så under alla år med runt 21-22 grader inomhus men (som väl säkert alla andra) drog jag ner värmekurvan så vi har haft 18-19 grader istället.

Vi har en betongkåk med mycket fönster och vid omslag av väder är det rätt segt (två-tre dagar) innan värmen hinner i kapp så nu vid de omslag som var tidigare (november) var vi nere på 16-17 grader i övervåningen, vilket blir lite väl kallt så jag gjorde slag i saken och kopplade äntligen in värme till vår fläktkonvektor (för frikylan) som även har "matning" till båda sidorna av övervåningen.

Det har fungerat riktigt bra nu under "kylknäppen" och värmekurvan ligger kvar på "snålvarianten" men temperaturen håller stadigt 19-20 grader så det är tydligt att fläktkonvektorn har rätt bra effekt.

Dock så har jag märkt att värmepumpen går ca. 10-15% mer sedan jag började köra konvektorn...
Nu är det ju svårt att veta exakt eftersom värmepumpen är "dum" och styr bara på utetemperatur men jag antar att värmepumpen även tar och "viktar" vatten ut och in för att veta om den har uppnått rätt temp eller inte.

Min teori då är att, eftersom fläktkonvektorn bättre tar ut energi ur vattnet blir returvattnet kallare och värmepumpen anser att den behöver jobba mer. Kan det stämma?

I så fall, kan man ändra den parametern för returvatten?

Jag vill inte ändra värmekurvan eftersom nedre våningen då blir för kall...

richardtenggren
Var det själva kurvlutningen du ändrade eller var det förskjutningen du sänkte?

Kurvlutningen ändrar man om innertemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.

Förskjutningen ändras om innertemperaturen är konstant för hög/låg oberoende av utetemperaturen.

Det du bör ändra är förskjutningen eftersom du ville sänka innertemperaturen.

Demmpa Demmpa skrev:
Var det själva kurvlutningen du ändrade eller var det förskjutningen du sänkte?

Kurvlutningen ändrar man om innertemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.

Förskjutningen ändras om innertemperaturen är konstant för hög/låg oberoende av utetemperaturen.

Det du bör ändra är förskjutningen eftersom du ville sänka innertemperaturen.
Kurvlutningen har jag ändrat hittills bara.
Jag tror egentligen att den är rätt bra, så eventuellt borde jag ändra förskjutningen lite, och strypa flödet aningen till övervåningen kanske...

anders07 anders07 skrev:
Kurvlutningen har jag ändrat hittills bara.
Jag tror egentligen att den är rätt bra, så eventuellt borde jag ändra förskjutningen lite, och strypa flödet aningen till övervåningen kanske...
Har innertemperaturen legat bra/stabilt höst-vinter-vår så har kurvlutningen varit bra/rätt inställd.
Tex har innertemperaturen varit 21⁰ oberoende om det har varit +15⁰, 0⁰, -10⁰ eller -25⁰ ute så har kurvlutningen varit rätt inställd.
Men om innertemperaturen har varit 20⁰ när det varit +15⁰, å 21⁰ vid 0⁰ och 23⁰ vid -20⁰ så kar kurvlutningen varit lite för brant.

Nu när du har sänkt kurvlutningen så kommer innertemperaturen att sjunka när utetemperaturen sjunker mer än vad det är nu.

Om man däremot bara vill sänka temperaturen i delar av bostaden så är det strypa flödet på aktuell(a) slinga/slingor och/eller radiatorer, då antingen "permanent" genom att justera förinställningen i varje termostatventil/slingventil eller på varje termostat.

• Gilla
anders07
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.