Byggahus.se

Hur styr man temperaturen som en golvvärmeshunt skickar ut till fler rum?

1. B
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Jag ska snygga till några rum i källaren (källarprojekt) och tänker mig golvvärme i tre rum.

Det sitter redan två shuntar i källaren som matar ett rum var på våningen ovanför, det finns utbyggnadskit till dom för upp till fyra slingor men just nu är golvvärmerören kopplade direkt på shunten utan någon fördelare.

Dom fungerar så att (tror jag):
    1. Varmvattnet från fjärrvärmen (styrs av utegivare enligt kurva) kommer fram till en termostatventil som sitter innan shunten.
    2. Termostat i rummet på övervåningen (ställbar) reglerar hur mycket av fjärrvärmevattnet som ska släppas in i shunten. Dvs den här styr temperaturen på vattnet shunten skickar ut.
    3. Shunten blandar på något intelligent sätt detta "nya" varmvatten med det som kommer tillbaks från våningen ovanför och via pumpen skickar upp det igen. Ingen styrning här förutom möjligtvis hastigheten på pumpen man kan ställa i tre lägen.

Men hur gör jag om jag vill ha golvvärme i källaren? med fler slingor. Styrning av temperaturen på vattnet ut från shunten efter vad en termostat (inställbar) på våningen ovanför känns inte smart. Risken är att man tycker det är varmt där uppe och helt enkelt vrider ner termostaten => inte skickar in något varmt fjärrvärmevatten i shunten och hela källaren blir kall.

Även om jag köper en till shunt enbart för källaren känns det lite problematiskt, jag vill ju ha varmt vatten i shunten och styra detta individuellt per rum. Vem är det då som styr hur mycket som ska shuntas? Finns shuntar man ställer in att det alltid ska vara t.ex. 40° som shuntas ut och man sen styr flödet per rum via termostater?

Eller hur tänker man?

Hade ju varit fint att använda dom två jag redan har som dessutom har elpatroner som via någon avancerad koppling känner av om fjärrvärmen blir kall, stänger ventiler (sluter golvvärmeslingan från resten av värmesystemet) och drar igång en elpatron.

Redigerat 29 mar 2015 10:36
  2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
  3. larsbj
    Alla rum får alltså samma temp på vattnet men olika flöde.

4. larsbj
  5. B
    Medlem Nivå 8
    Det låter rimligt. Dom blåa ventilerna regleras från tempgivare i respektive rum då antar jag.

Då är mina shuntar idag kopplade lite annorlunda då flödet är konstant i golvvärmen men det regleras hur mycket fjärrvärme som skickas in i shunten.

Hur styr man temperaturen på vattnet med fler slingor, sitter en tempgivare på utloppet i shunten som styr en ventil på tilloppet av fjärrvärme till shunten? Och så blir det konstant temperatur ut från shunten till golvvärmen?

Om den inställda temperaturen (25°C, 50°C?) ut från shunten inte räcker till får man helt enkelt ställa upp den själv på shunten eller finns system där rumsgivarna kan "anropa" och begära varmare vatten ut?

6. larsbj
    • Laddar…