6 160 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Hur strömförsörja internet o nätverk vid strömavbrott?
Sida 1 av 3
Hej,
I allmänhet vid strömavbrott och speciellt nu när avsiktliga sådana kan tänkas (bortkoppling av el pga elbrist), hur kan man ha reservström till sin internet/fiberbox och sitt nätverk? Tänker i storleksordningen 2-3 timmar?
(Antar att efter 3 timmar är batterierna eller vad de nu har i internet/fibernätet slut i vilket fall.)
Har funderat på UPS men det är för mig väldigt svårt att bedöma hur länge en viss UPS kan leverera. De är ju i regel specade för typ 15 minuter oavsett storlek i de prisklasser som är aktuella. Jag tittar då på de lite mer kapabla, men då måste jag t ex försöka översätta siffran för halv belastning på säg 300W och 15 minuter till kanske 20W (gissar) och x antal minuter. Är tveksam till att man kan lita på en enkel beräkning (vet ju inte hur de fungerar internt vid en sådan här ospecad användning).
Vilka andra lösningar finns?
I allmänhet vid strömavbrott och speciellt nu när avsiktliga sådana kan tänkas (bortkoppling av el pga elbrist), hur kan man ha reservström till sin internet/fiberbox och sitt nätverk? Tänker i storleksordningen 2-3 timmar?
(Antar att efter 3 timmar är batterierna eller vad de nu har i internet/fibernätet slut i vilket fall.)
Har funderat på UPS men det är för mig väldigt svårt att bedöma hur länge en viss UPS kan leverera. De är ju i regel specade för typ 15 minuter oavsett storlek i de prisklasser som är aktuella. Jag tittar då på de lite mer kapabla, men då måste jag t ex försöka översätta siffran för halv belastning på säg 300W och 15 minuter till kanske 20W (gissar) och x antal minuter. Är tveksam till att man kan lita på en enkel beräkning (vet ju inte hur de fungerar internt vid en sådan här ospecad användning).
Vilka andra lösningar finns?
Det du vill ha är en UPS.
tex: https://www.webhallen.com/se/category/3143-UPS
Du får kolla på hur stor baterikapasitet de har.
För att driva 20W i 5 timmar behöver du då 100Wh batteri. Man får leta lite för att hitta hur stora batterier UPSerna har.
tex: https://www.webhallen.com/se/category/3143-UPS
Du får kolla på hur stor baterikapasitet de har.
För att driva 20W i 5 timmar behöver du då 100Wh batteri. Man får leta lite för att hitta hur stora batterier UPSerna har.
Redigerat:
I princip alla modem, boxar och routers drivs av likström 5-12 volt. Så skippar man transformatorn borde det krasst funka med ett bilbatteri. Vill man ha det sömlöst så kan man väl ha dom på batteriet hela tiden och underhållsladda det - kanske med solpanel
Elverk är ju ett alternativ. Då kan man hålla i gång inte bara fibern, utan även datorer och annan utrustning under lång tid. Men det är ju ganska dyrt och kan vara lite bökigt med kablar. Verket måste ju stå utomhus.
Om man bara vill säkra internettillgång kan man skaffa mobilt bredband för ett par hundringar per månad. Vi har det som back-up till fibern (måste ha garanterad internettillgång för att kunna jobba). Funkar så länge masterna har ström i alla fall, och de ska väl ha batterireserver i fall elen bryts.
Om man bara vill säkra internettillgång kan man skaffa mobilt bredband för ett par hundringar per månad. Vi har det som back-up till fibern (måste ha garanterad internettillgång för att kunna jobba). Funkar så länge masterna har ström i alla fall, och de ska väl ha batterireserver i fall elen bryts.
Elverk är för dyr och komplicerad lösning för mig (kringutrustning, byggnad mm).Kilrain skrev:
Elverk är ju ett alternativ. Då kan man hålla i gång inte bara fibern, utan även datorer och annan utrustning under lång tid. Men det är ju ganska dyrt och kan vara lite bökigt med kablar. Verket måste ju stå utomhus.
Mobilt bredband tror jag fungerar sådär hos mig pga dålig mottagning. Och det blir dyrt i längden (jämförelsevis).
Vet någon om man kan förvänta sig att utrustningen i "andra änden" av fibern kommer att ha strömförsörjning/UPS/reservkraft eller är det troliga att den är stendöd vid en "elbortkoppling". Är ju lite meningslöst att säkra sin del om fibern/internet ändå troligen blir oanvändbar.
Ja det är ju också väsentligt.Alfredo skrev:
Alright. Ett annat alternativ är väl att dela internet från mobiltelefon till dator. Men det är inget jag har grottat ner mig i. Och om du har dålig täckning så funkar ju inte det heller.TRJBerg skrev:
Jag skrev detta i nån annan tråd. Min brorsa jobbar med utvecklare i ett land som drabbas av strömavbrott regelbundet (jag tror roterande avstängning). Han berättade förut att alla har en laptop, bilbatteri på laddning, mobilt bredband och adapter för att ladda det de behöver från bilbatteriet, samt en fläkt till batteriet. Går strömmen kan de fortsätta jobba resten av arbetsdagen.
Jag köpte en liten UPS med 360W som jag tänkt ska sköta en snygg nedstängning av NAS och ev en lite NUC dator jag har saker snurrande på, den kan också få driva routern.
Att driva hela mitt närverk tror jag inte är meningsfullt, då min jobbdator är en laptop och troligen funkar internetdelning från mobilen mer sannolikt än att fibern funkar. Jag har inget "nytta" i arbetet med mitt hemnätverk. Det kan få ligga nere en dag utan att det egentligen gör något.
Jag köpte en liten UPS med 360W som jag tänkt ska sköta en snygg nedstängning av NAS och ev en lite NUC dator jag har saker snurrande på, den kan också få driva routern.
Att driva hela mitt närverk tror jag inte är meningsfullt, då min jobbdator är en laptop och troligen funkar internetdelning från mobilen mer sannolikt än att fibern funkar. Jag har inget "nytta" i arbetet med mitt hemnätverk. Det kan få ligga nere en dag utan att det egentligen gör något.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag tror inte vi ska räkna med att vara utan ström veckovis. Det kommer leda till helt andra konsekvenser värre än att sakna internet. Däremot att inte avstängningar som ev sker nån gång i månaden (eller per vecka/dag) sabbar diskar och gör att man inte kan arbeta alls, det tror jag det är bra att förbereda sig på. Så att kunna hålla igång laptop och mobil vid ett längre strömavbrott är nog inte fel... Att då placera mobilen på nåt ställe där mottagning är ok är väl en temporär lösning, så gjorde vi i sommarstugan, mobilen på wifidelning liggande på nåt ställe just där mottagningen var OK.TRJBerg skrev:
Jag kollade runt lite. Jag såg två problem:
- I regel så redovisas inte batterikapaciteten hos UPS:er. Nämns något överhuvud är det typen och drifttiden (antagligen vid maxeffekt?).
- UPS:er har tydligen vanligen en minimieffekt, typ att de inte går igång om det dras mindre 30W. Vilket ju är det typiska i mitt fall (antar jag).
- I regel så redovisas inte batterikapaciteten hos UPS:er. Nämns något överhuvud är det typen och drifttiden (antagligen vid maxeffekt?).
- UPS:er har tydligen vanligen en minimieffekt, typ att de inte går igång om det dras mindre 30W. Vilket ju är det typiska i mitt fall (antar jag).
Problem två går väl att lösa genom att koppla in något mer på UPS;en. Vad som helst som får upp lasten till minst 30W.TRJBerg skrev:
Jag kollade runt lite. Jag såg två problem:
Sen blir det lite onödig förbrukning och kortare tid man kan hålla i gång det, men...
det finns små ups:er för just detta ändamålet, tex: https://www.amazon.se/Yangers-ström...locphy=21011&hvtargid=pla-1609936620414&psc=1
bara 30Wh på den men ändå.
bara 30Wh på den men ändå.
Fast det är ju just det jag inte vill göra då jag vill få ut maximal drifttid från UPS:en.Kilrain skrev: