Hej,

Hej, jag har nyligen köpt ett förråd där det bara står att förrådet är 10kvm och golvet ska vara 2.5x4m.
Färdiga väggsektioner med en regel ställs sedan på golvet. Regeln tar 7cm av golvytan på varje sida.
När det inte står byggyta eller golvyta hur skulle ni tolka 10kvm?
Klart man ska fråga men lätt att vara efterklok och jag tog nog för givet att golvytan var 10kvm.

Obs, jag är inte missnöjd eller något utan jag är intresserad av vilka punkter man mäter från för att få fram kvm?

Tack!

Står det bara 10 kvm så betyder det inget, det kan vara vilken yta som helst. Ska man kunna rikta något krävs det att dom har använt tex BTA, BOA, BYA i sina angivelser.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Men visst finns det väl en montageinstruktion med till hörande måttsatt ritning till ditt inköpta förråd?
Där borde det framgå var måtten är satta ifrån. Utsida, insida, mitt i plintar för grund eller annat.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men visst finns det väl en montageinstruktion med till hörande måttsatt ritning till ditt inköpta förråd?
Där borde det framgå var måtten är satta ifrån. Utsida, insida, mitt i plintar för grund eller annat.
Nej det finns inte det utan förrådet i sig är enkelt att montera. Det kom utan golv och det enda som stod var att golvytan man byggde skulle vara 2.5x4.
Utifrån det kan man ju självklart utläsa att yta försvinner när man ställer väggarna på golvet.

Så det är ett fristående förråd utan golv? Som placeras på en yta som tar 2.5*4 meter? I så fall tycker jag det framgår att det är yttermått.

tttomten tttomten skrev:
Så det är ett fristående förråd utan golv? Som placeras på en yta som tar 2.5*4 meter? I så fall tycker jag det framgår att det är yttermått.
mm håller med när man väl fått måtten. Tänkte på att när det bara står Förråd 10kvm vad som faktiskt är 10kvm:)

A andhak2802 skrev:
mm håller med när man väl fått måtten. Tänkte på att när det bara står Förråd 10kvm vad som faktiskt är 10kvm:)
Normalt sett yttermått annars nämns det gärna i volym eller faktiska mått. Tänk också på att bygglov mm baseras på yttermått samt att säljaren vill att det ska verka så stort som möjligt för så lite cash som möjligt.

• Gilla
andhak2802
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.