Byggahus.se

Hur stora hål kan man laga med gipsspakel i en porös putsvägg?

1. F
    Medlem · Stockholm · 1 inlägg

Fixnisse

Medlem
    Hej hej,

Ska kakla om i köket i min bostadsrätt från 1912, vilket började som ett enkelt projekt . Tyvärr hittade jag en porös putsvägg, med vass och ståltråd som armering, bakom det gamla kaklet. Då en del av väggen bara smulade sönder har jag blivit tvungen att ta bort en del puts. Och nu har jag såklart hamnat i situationen att ju mer man tar bort desto mer blir löst. Var på byggvaruhus där de menade att jag skulle laga med gipsspakel. Min fråga är nu hur mkt ska jag ska ta bort av det gamla. Gipsspaklet måste ju kunna fästa. Alternativet är att ta bort hela väggstycket som finns mellan diskbänk och ovan sittande köksskåp och sedan sätta dit en gipsskiva alt träskiva. Det är trä bakom putsen så det går bra att fästa. Men frågan är om detta har någon inverkar på resten av väggen som finns bakom skåpen och även över.

:surprised::confused::eek:

Ha de´

2. Bloink
    Medlem · Skåne · 733 inlägg

Bloink

Medlem
    Om det är allt för mycket hade jag övervägt att putsa om det, och vid mindre "gropar" använda gipsbruk.
    Kaklade nyligen om mitt kök med putsad vägg bakom och jag rev ner putsen (tegel bakom) och satte gips. Min puts var väldigt porös och nästan all puts följde med kakelplattorna därav gipsen.

3. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 321 inlägg

Larsa

Medlem
    Antagligen är plankväggen bakom putsen ganska ojämn. Du skulle ju kunna knacka bort all puts och sedan limma en gipsskiva med gipsbruk mot plankväggen (för på gipsbruk med tandad spackel och tryck dit gipsskivan).
    Om däremot plankväggen är jämn och fin så är det ju bara att skruva dit gipsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.