Byggahus.se
hur stora böter kan man vänta sig om man läger 25 kvm tak över uteplats?(15 kvm är bygglovsfritt) i ett område med detaljplan. (har ej klagande granar)???

Låg sannolikhet för böter om ingen klagar eller ens då..
tror inte man får böter utan man får rivningsföreläggande först. Om det nu skulle gå så långt.

Det är nog beroende på kommun. Det är inte osannolikt att du får ett bygglov godkänt retroaktivt, men att du t.ex. får betala tredubbla bygglovsavgiften. Kolla på kommunens hemsida, de brukar publicera bygglov, överträdelser och liknande.

jag får väl ansöka om bygglov fast vet inte hur stora mina chanser är, jag menar jag bygger exakt som mina grannar men som sagt det har kommit detalj plan till område och tak över uterum finns inte i den. gubben på kommunen säger att chansen är liten att man för bygglov på det nu när detalj planen är igång, men att man kan skriva följe brev med bygglovsansökan och förklara att jag är inte ensam om att bygga så att att det inte sticker ut så får nämnden fatta beslut. men som sagt jag undrar ifall man får direkt böter eller anmodan att riva? eller både och?

Risken är ju stor nu när det är samtalat med myndigheter att de håller ett extra öga och då kanske även vill statuera exempel vid bygge utan tillstånd. Kanske bara paranoia från mig men jag skulle vara orolig för att lägga in om bygglov som jag tror ska bli avslag på om jag sedan ändå tänker bygga.

En i vårt område byggde "två" på 12,5 m2 st med kommunens godkännande, efter att de avsalagit hans initiala ansökan på 25 m2...

Visst går det att bygga två st 12 m2 istället... Men de får inte ansluta till varandra.

jag har byglov att bygga en inglasat uterum på 15 m2, tänkte kan man vid den förtsätta att bygga 9 kvm tak över altanen eller får inte taket sitta ihop?

• Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.