Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur stor undercentral till elbilsladdare?

1. D
    Medlem · stockholm · 520 inlägg

Daaaaaniel

Medlem
    Hej,

Ska göra om eldragningen i garaget och försöker att framtidssäkra där jag inser att vi oundvikligen kommer att behöva skaffa en elbilsladdare i framtiden.
    Hur stor undercentral (antal mod) behöver man till sådan utrustning, antar att man behöver huvudbrytare 2mod, lastbalanseringsenhet (3 mod?), JFB (4mod). Något jag glömmer?

// Daniel

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 521 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Den kan behöva plats för HB, JFB och trepolig dvärg, dvs 9 modulplatser. Energimätningen ska sitta i mätarskåpet. Om lastbalanseringen är trådstyrd kanske den ledningen kommer att passera elcentralen, och det bör man då se till att den kan göra utan att komma i kontakt med enkelisolerade ledare där.

Men jag förstår inte riktigt vad du behöver förbereda? Om det är en elcentral för hela garaget så lägger till du 7 modulplatser (=en egen rad) då HB kan vara gemensam. Man bör dock inte mata en elbilsladdare via ett antal andra elcentraler utan så direkt från mätarskåpet som är möjligt.

3. D

Daaaaaniel

Medlem
    Extremt tematisk bild
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-3-18_10-24-5.png

Jag har tänkt att sätta en undercentral i garaget för att dra nya eluttag till den i garaget, dels 3-fasuttag, dels vanliga uttag. Detta för att minska kabeldragningarna från huvudcentralen i huset.
    Undercentralen i garaget sitter på andra sidan väggen inkommande el / huvudsäkringar. Så kabeldragningarna mellan dessa är blir max 50cm = smidigt.

I framtiden blir det enklast att mata elbilsladdare som kommer att sitta monterad i väldigt nära anslutning.
    Jag vill därför säkerställa att jag köper tillräckligt stor undercentral i garaget så att det i framtiden finns plats för att installera elbilsladdare därifrån.

Har tänkt en Hager Vector, men funderar på vilken storlek; hur långt jag kommer på en 1x12, eller om jag ska gå upp till 2x 12, eller om det blir onödigt stort. 1x18 blir lite för brett där dessvärre.

Vill vara tydlig med att jag kommer själv inte att ansluta undercentralen till inkommande el / huvudsäkringarna.

4. M
    Husägare · Jönköpings Län · 4 066 inlägg

MagHam

Husägare
    Hängde inte med här.
    Vad är det som hindrar att ha en energimätare (brukar ta 3 eller max 4 moduler) i en undercentral? Det har jag själv till den den i källarens central som försörjer värmepumpen.
    Att däremot givare för effektvakt ska sitta först är en annan sak.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

5. E
    Medlem · jämtland · 21 840 inlägg

elmont

Medlem
    Ta en tvåraders så har du lite plats över för ev framtida bruk, det brukar alltid tillkomma nått som man inte tänkt på.

• Laddar…
  6. J
    Medlem · stockholm · 5 949 inlägg

JohanLun

Medlem
    Är det inte så att energimätning för laddstation normalt sitter i laddboxen?

Om man sen vill ha en egen mätare så går väl det också att sätta som modul i centralen.

7. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 521 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Energimätning är fel ord av mig, jag menade strömmätning för lastbalansering, som sker antingen via strömtransformatorer eller en energimätare. Då man vill mäta den totala förbrukningen måste dessa sitta i mätarskåpet så att huset kommer med.

Sedan kanske man vill mäta energiförbrukningen för elbilsladdningen. Det är en separat fråga.

Så en tvåradig kapsling bör räcka för alla behov. Väljer man rätt laddstation så räcker det med en JFB i centralen, som då betjänar både elbil och resten av garaget.

8. Mikael_L
    Medlem · 43 948 inlägg
    Är det dåligt om plats eller nåt?

Ta en treraders, eller tvåraders 12x8 modulplatser med en gång.
    En större central kostar typ inget, men att byta eller bygga ut för att det blir för trångt blir dyrt.

Så har du bara plats och inga problem med att offra 1-2 dm mer väggyta i någon riktning så ska du inte snåla, lediga platser för framtida bruk kostar inget.

9. Mikael_L
    Medlem · 43 948 inlägg
    2x18 platser menade jag förstås.

Tänk att ettor kan vara så snabba att de kommer först ... :D

10. D

Daaaaaniel

Medlem
    utrymmet i sidled är begränsat, i höjdled är det mer generöst. Men vill inte behöva köpa överdrivet stor central. Så frågan var egentligen hur mycket plats norm-utrustningen tog för elbilsladdning; huvudbrytare, JFB, ev lastbalansering och dyl.

11. E
    Medlem · jämtland · 21 840 inlägg

elmont

Medlem
    Eftersom en, två, tre raders är lika breda så ta en 2 (eller 3 raders) så klarar du dig även i framtiden.

12. Mikael_L
    Medlem · 43 948 inlägg
    Jag har en 2x12 i garaget, och den är faktiskt nästan full, utan att ha laddbox än.
    Jag har varit något lite slösaktig med antalet enfasgrupper, 6 st, skulle väl klarat mig med 3.
    Annars har jag en 4-polig säkring för trefasuttag, 3-mod HB (här kan jag spara in 2 moduler genom att byta prylar), sen har jag en trappautomat som timer till MV, och så har jag satt in ett schuko-uttag som stjäl 2 moduler.
    Så nej, jag har inte speciellt mycket plats över. Idag skulle jag dängt dit en treraders, den kostar väl en hundring mer, typ.
    Men visst kan jag få in en trepolig säkring eller en energimätare genom att byta någom pryl och minska på antalet enfasgrupper. Men enklare hade varit att ha en större låda från början.

Har man inte plats, eller värdesätter fri väggyta mycket, så kommer saken i ett annat läge förstås.

Det beror väl lite på vilken laddbox du köper och hur mycket lull-lull då kan behöva (villhöva).
    Men ev en JFB (4 mod), ev en energimätare (2-4 mod, troligen 4), troligen en 3-pol säkring (3 mod)
    3 moduler kommer nästan garanterat installationen av laddboxen sno, för säkringen till den.

JFB som redan sitter i centralen kan nog vara JFB för laddboxen också. Ev bytes till en typ B ifall boxen saknar likströmsövervakning. Men så finns det flera laddboxar som gärna vill ha en energimätare eller något annat för lastbalansering.
    Jag tror dock att 7 mod bör klara allt som laddutrustningen behöver i plats, i normalfallet.
    Disclaimer, jag har inte monterat speciellt många laddboxar, så jag har inte speciellt mycket koll, men detta är vad jag tror.

Redigerat 24 mar 00:10
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.