Hej,

Vi planerar att få vårt tak bytt men tyvärr kan inte takläggare lägga det förrns i November, de är då 99% säkra på att de kommer lägga taket under just den månaden. Är det så att det drar ut på tiden så är man givetvis ändå fast vid att betala.

Det jag funderar på nu är om ROT-avdraget ändras, hur snabbt kan en sådan process gå igenom? Kan ex regeringen slå igenom att ROT-avdrag ska slopas(eller något i den stilen) under 2016-2017? Det finns trotts allt en risk att takläggningen blir försenad till början av 2017 även om det inte är troligt.

Företaget har gjort tydligt att några vite är det inte tal om när det gäller privat person. Så jag antar att de kan försena jobbet mer eller mindre hur långt som helst utan problem?

Att spekulera över ev. politiska beslut är nästan omöjligt. Så vitt jag förstår så går det rent skatterättsligt inte att avskaffa ROT under 2016. Alltså arbeten som utförs i år borde vara helt safe.

Det verkar ju inte finnas på den politiska agendan att ytterligare försämra ROT, men det hindrar ju inte att det kan bli del av någon form av "finansieringspaket" som regeringen lägger fram. Oväntade förändringar av olika skatter har ofta genomförts rätt hastigt, oavsett politisk färg på en regering.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jag är tyvärr inte så insatt i detta men vad jag förstår på dig så finns det en risk att man ändrar rotavdraget så att det börjar gälla från och med 2017. Det finns även en risk att man går igenom med ett förslag redan under 2016 men denna risken uppfattar jag som extremt liten?

Att man inte kan veta på förhand vad regeringen gör är fullt förståeligt, vad jag undrar är om det ens är möjligt att driva igenom med så kort tidsfrist?

Nej, som sagt, att ändra redan för innevarande år går inte om man inte inför retroaktiv lagstiftning (men det har hänt förr just inom skatteområdet). Det anses inte förenligt med civiliserad rättsuppfattning att stifta retroaktiva lagar.

Men för 2017 går det säkert fortfarande alldeles utmärkt att ändra skattelagar. Sannolikheten tror jag är rätt låg för någon större förändring där, jag uppfattar det som att det inte finns några förslag åt det hållet i debatten. 2017 ligger lite för nära inpå nästa val för att införa några alltför iögonfallande försämringar.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Som sagt, vi kan bara spekulera i den nuvarande regeringens intentioner, särskilt med tanke på hur oförutsägbar den varit hitintills. Men jag skulle nog vilja vara lite pessimist och säga att det är nästan helt säkert att ROT-avdragen försämras ännu mer under 2017. Givetvis går man inte ut med sådana förslag redan nu, även om man har funderingar. Dessa kommer komma när höstpropositionen presenteras, vilket sker i september. För 2016 kommer det inte bli några ändringar, det som blir gäller ju RUT-avdragen och dessa är redan kända.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.