Hej,
jag ska bygga ett otätt plank som kommer vara ca 9m långt och 2,1m högt.
Man ser många plank som lutar nu för tiden, och jag vill försäkra mig om att slippa det.

Planket kommer enbart förankras i marken med plintar. Jag bor i Skåne och jorden är ganska lerig. Jag bor i en stad och läget känns därför inte extra utsatt för vind. Avstånd mellan plintarna kommer vara max 1,5 meter.

Skiss av ett träplank med vertikala och horisontella lister, föreslagen design för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på tänkt design, observera att dimensionerna ej stämmer.

Frågor
1. Hur djupt skulle ni gjuta plintarna?
2. Skulle ni våga använda 700mm prefab plintar?

Tack för hjälpen!

harry73
Jag skulle använda prefab plintar. Är det väldig dålig jord, kan man behöva gräva lite större hål och fylla med grus.
Är det väldig bra jord, kan det funka med jordankare.

Sedan är det ju inte värre än att man behöver göra om det på de ställen där planket börjar luta

Satsuki
Jag hade inte använt 700 mm plintar till ett 210 cm högt plank, även om det inte är tätt.... det är vad vi använde till en spaljé i tomtgräns (också Skåne och lera).

tips - hyr eller låna en jordborr... att gräva för hand är jobbigt :)

• Gilla
oskar8889
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle använda prefab plintar. Är det väldig dålig jord, kan man behöva gräva lite större hål och fylla med grus.
Är det väldig bra jord, kan det funka med jordankare.

Sedan är det ju inte värre än att man behöver göra om det på de ställen där planket börjar luta
Du tänker dig t.ex. att jag gräver ett hål, lägger någon form av markduk, fyller botten med grus till önskad höjd, riktar in plinten, därefter fyller upp hålet med grus?

Satsuki KristinaRT skrev:
Jag hade inte använt 700 mm plintar till ett 210 cm högt plank, även om det inte är tätt.... det är vad vi använde till en spaljé i tomtgräns (också Skåne och lera).

tips - hyr eller låna en jordborr... att gräva för hand är jobbigt :)
Tackar för tipset. Det ska absolut hyras in utrustning (y)

Du tänker att jag istället för 700mm prefab borde gräva djupare och sedan gjuta med armering?

Håller med, använde större plintar. I den skånska leran får man ibland använda snedstag också men det kan du ju komplettera med om det behövs.

Även om du inte upplever att det är vindutsatt blir ett så långt och högt plank ett vindfång och det blåser alltid här i Skåne. ;)

• Gilla
oskar8889 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Om du behöver markduk och om du behöver fylla med grus beror på marken. Har man dålig lera eller gyttja, då kan det vara bra. Annars hade jag bara grävt och återfyllt med samma material.

• Gilla
oskar8889
  • Laddar…
Köp en jordborr 125 mm eller större och borra ner 1 meter, sätt ner dom längsta stolpjärn som finns, rigga stolpjärnen med långa reglar i höjd och linje, annars blir det omöjligt att få dom i höjd och exakt linje, gjut direkt i hålet. Bra är att stoppa i ett par armeringsjärn 12 mm som slås ner ca 0,5 meter under hålets botten och upp till kant plint, för att få ett bra mothåll i sidled. Det är tippningsrisken man vill undvara som kommer med vinden.

• Gilla
oskar8889
  • Laddar…
AXS
  • Gilla
oskar8889
  • Laddar…
Alla verkar överens om att viss gjutning krävs och att jordborr rekommenderas. Jag tänker därför jag då lika gärna kan gjuta hela plinten själv, och då också armera den ordentligt. Mer jobb helt klart, men det är det så klart värt.

Tänker i så fall gjuta 155mm diameter, men plintens diameter är väl inte så viktig egentligen?
Någon som vågar gissa på hur djupt jag måste borra?

Bjuder på en lunchanekdot om skånsk lera. Satte upp elstängsel runt tomten en sommar. Spett och slägga för att banka ner stolparna 40-50cm i stenhård lera. Jag är stor och vältränad men det var ett duktigt träningspass. Orkade en eller två stolpar åt gången. Knäckte stolpar, stålhatten man satte på toppen på stolpen och släggan. Djävulsk betong!

På hösten kom grannen förbi och påpekade att några av stolparna stod på hans mark (fanns inga gränsmarkeringar) Jag sa att då flyttar jag dom förstås och berättade vilket slit det var att banka ner dom men han förstod inte alls. Jag kände på en av stolparna och den gick fan att lyfta ur marken med bara en hand. Sommarbetongen blev bara lervälling på vintern. En lärdom rikare.

Så jag röstar nog på att borra ner en meter a femton centimeter.

• Gilla
  • Haha
Jiji och 1 till
  • Laddar…
S segv skrev:
Bjuder på en lunchanekdot om skånsk lera.
Tack för att du delar med dig. Känner mer och mer att detta blir en fråga om hur djupt man klarar att borra med handverktyg... Men jag är också beredd på att borra ganska djupt om det innebär att jag kan slippa snedstag.

• Gilla
Raws89
  • Laddar…
harry73
AXS AXS skrev:
Borra så du inte rör runt marken för mycket. Packa väl när du återfyller.
Och
oskar8889 oskar8889 skrev:
Tack för att du delar med dig. Känner mer och mer att detta blir en fråga om hur djupt man klarar att borra med handverktyg... Men jag är också beredd på att borra ganska djupt om det innebär att jag kan slippa snedstag.
Men Helsingborg borde inte ha så dålig lera. Visst, gräver man upp när det regnar och försöker man sedan att återfylla hålet med den blöta leriga massan, då är det svårt att få bra packning, och jag skulle kanske inte heller försöka med jordankare i leran, även om jag kan göra det hos mig, där vi har ren sand i backen, men prefab plint tror jag verkligen inte blir något problem

oskar8889 oskar8889 skrev:
Alla verkar överens om att viss gjutning krävs och att jordborr rekommenderas. Jag tänker därför jag då lika gärna kan gjuta hela plinten själv, och då också armera den ordentligt. Mer jobb helt klart, men det är det så klart värt.

Tänker i så fall gjuta 155mm diameter, men plintens diameter är väl inte så viktig egentligen?
Någon som vågar gissa på hur djupt jag måste borra?
Tja, gjuter du måste du ju rikta stolpskon under tiden det brinner. En färdig plint är bara att bottna med grus tills rätt höjd och sen hyfsa under återfyllning och packning.

S segv skrev:
Bjuder på en lunchanekdot om skånsk lera. Satte upp elstängsel runt tomten en sommar. Spett och slägga för att banka ner stolparna 40-50cm i stenhård lera. Jag är stor och vältränad men det var ett duktigt träningspass. Orkade en eller två stolpar åt gången. Knäckte stolpar, stålhatten man satte på toppen på stolpen och släggan. Djävulsk betong!

På hösten kom grannen förbi och påpekade att några av stolparna stod på hans mark (fanns inga gränsmarkeringar) Jag sa att då flyttar jag dom förstås och berättade vilket slit det var att banka ner dom men han förstod inte alls. Jag kände på en av stolparna och den gick fan att lyfta ur marken med bara en hand. Sommarbetongen blev bara lervälling på vintern. En lärdom rikare.

Så jag röstar nog på att borra ner en meter a femton centimeter.
En granne berättade att när våra hus (en hel gata likadan hus) var nybyggda hade det regnat rätt bra under en period och därefter börjat blåsa (ja helt normal höst i Skåne alltså) och en dag la sig det ena planket efter det andra som dominobrickor i tv på 80-talet. Sen fick byggbolaget byta alla plintar till planken...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.