Byggahus.se

Hur stor marginal mot granne behövs för gjuten platta?

1. jonmo
    Självbyggare · Stockholms län · 2 856 inlägg

jonmo

Självbyggare
    Hej, planerar att söka lov för att riva en befintlig byggnad som står väldigt nära tomtgräns för att uppföra en ny byggnad på samma plats. Grannen är positiv (hennes hus ligger högre) och bygglov skall givetvis sökas. Nu är det planeringsfasen som gäller.

Förutsättningar:
    1. Grunden hade jag tänkt göra i form av en platta på mark. Jag vill gärna ha den så djupt ner som möjligt eftersom bygghöjden är begränsad.
    2. Grannen har en häck på sin sida tomtgränsen, dock inte så högvuxen. Tror det är primärt syrén.
    3. Jag har även på min tomt ett äppelträd som kommer hamna runt 2,5 meter från husets tänkta placering.
    4. Marken är relativt plan där jag planerar att bygga, men den sluttar en del ner mot platsen. Fallet är vinkelrätt mot tomtgräns, och träffar alltså byggnadens ena kortsida. Där har jag grus (p-plats) idag och mycket goda möjligheter att dränera rejält.

Frågor:
    1. Hur mycket dränering behöver man runt plattan? Räcker det med 50 cm marginal mot grannen? 1 meter?
    2. Ställer äppelträdet till det med avseende på platta och grävjobb? Min fru kommer inte bli glad om jag pajar det, hon älskar det där risiga trädet.
    3. Kan man gräva djupare än man har marginal mot häcken? Jag vill som sagt ha så låg grund som möjligt, vilket om jag förstår saken betyder att man gräver djupare. Vill heller inte tumma på mängden isolering.

2. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 12 103 inlägg

Demmpa

Husägare
    Tänk på hur du ska underhålla fasad, tak mm som vätter mot grannens häck.
    Kan även vara bra för grannfriden att tänka på hur grannen ska kunna sköta sin häck som vätter mot er byggnad.

Jag skulle normalt inte bygga närmare än 1m.

• Laddar…
  3. jonmo

jonmo

Självbyggare
    Yes, det är inplanerat. Tycker att man borde klara sig med 50-70 cm. Grannfriden, med nuvarande granne, är inga problem. Jag ska bland annat fälla två träd som hon vill ha ner i samband med bygget.

Frågorna kvarstår: hur mycket dränering behövs och hur djupt kan man gräva precis bredvid en häck?

4. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 12 593 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    "Nuvarande" är nog lite av ett nyckelord här. Tyvärr byts grannar ibland ut till sämre varianter och det är nog klokt att ta höjd för den eventuella förändringen.

5. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 904 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Risken är naturligtvis att du genom att dränera djupt ner alldeles bredvid häcken gör att den inte får vatten,
    och kanske kommer att dö av torka.

Men vi har väl ingen aning om hur djupt häckens rötter går?

6. jonmo

jonmo

Självbyggare
    Jo, till viss del kan man göra det. Är dock väldigt angelägen om att bygga på detta ställe, och som sagt finns det redan en byggnad där idag. Finns i dagsläget ingen möjlighet, eller vilja, att sköta häcken från min tomt. Om jag gör i ordning fint med singel att stå på och en gång mellan hus och häck är det snarare ett plus.

7. jonmo

jonmo

Självbyggare
    Bra poäng. Hennes tomt sluttar svagt mot häcken, så jag antar att det borde vara positivt för vattentillgången. Generellt kan jag väl inte bli bunden av hennes tomts beskaffenhet när jag planerar min egen? Jag vet att man inte får dumpa regnvatten på andras tomter så att det orsakar problem, men gäller verkligen det omvända? Alltså är jag tvungen att låta vattnet ligga kvar i marken?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.