Byggahus.se

Hur stor grävare behövs för div trädgårds jobb

1. Thomas_snickare
    Medlem Nivå 6
    Sitter och planerar lite trädgårds jobb, plana ut, gräva ut för växthus och allmänt små gräv jobb, hur stor grävare ska man hyra, givet att det inte finns några större utrymmes begränsningar, vilken storlek är smidig/lämplig? Räcker en 1200

2. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    3,5-5 ton skulle jag välja...det klart det går med en mindre men det är inte lika roligt om det finns lite sten och stubbar.

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det är bara dyrt att hyra en så stor maskin. Ta en vanlig kring 2 ton, kommer funka utmärkt och den är billig att få hemkörd eller köra hem själv.

Dom minsta maskinerna kring tonnet kommer du tröttna på.

4. P
    Medlem Nivå 17
    Grävde om runt hela huset med 1,5 tonnare. Var inga större problem men hade iof inga jättestenar som skulle flyttas.

5. F
    Medlem Nivå 4
    Bigger is better, Men samtidigt så är det ju svårare att transportera en stor grävare. Samtidigt så är ju även den minsta grävaren otroligt mkt trevligare än nhink och spade ;)

Skall man bara gräva ut och inte riva bort stubbar eller har allt fr stora stenar att flytta på gissar jag att en 1200 kg funkar utmärkt. Problemet är väl bara att man inte riktigt vet vad som döljer sig i jorden och stor bumlingar kan gömma sig där.

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag tror att om du tänker hyra en grävare att köra själv så är vinsten med en större inte lika stor som om du hyr både grävare och maskinist.
    Dvs, när man betalar timpenning för både gubbe och maskin så vill man ju att det går fort. Och det gör det ju med en duktig maskinist i en så stor maskin som är praktiskt möjligt.

Men ska du ratta maskinen själv hamnar det i lite annan dager, dels är det säkert så jäkla kul att man inte alls vill bli klar alltför snabbt. :cool:
    Sen blir saker som hur du transporterar maskinen etc viktigare parametrar i ekvationen.

Så 1- 3 ton tror jag är bra att sikta på. Så stor som du kan välja inom detta område utan att transportlogistik och/eller kostnader drar iväg oproportionerligt.

7. Benny_o_Lina
    Medlem Nivå 8
    Gjorde hela trädgårdsplaneringen med en 1,2-1,5 tonare..(minns inte riktigt hur mycket det var) Hyr man enklast över en helg.. kostar inte så mycket och man lär sig köra den på 10 minuter..
    Och den går att dra med en normal personbil. Kolla bara så att du får lov att dra den med tanke på totalvikt och det dära..
    Osse är det roligt :) Bjuder på ett par bilder för att fresta lite.. hehe

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    14.jpg

17.jpg

19.jpg

Redigerat 26 maj 2015 23:42
  8. Norrhyttan
    Medlem Nivå 8
    Jag tycker det är kul med stora maskiner och kör det mesta när tillfälle ges. Men när det ska göras jobb på tomten lejer jag alltid in maskin med maskinist, eftersom det går fortare, blir rätt och är mest kostnadseffektivt.
    Hyra en sån där liten hydraulspade skulle jag aldrig göra när det finns så mycket kompetent folk i grannskapet med rejäla maskiner.