Byggahus.se

Hur stor del trasiga pannor är acceptabelt?

2k läst  40 svar

1. R
    Medlem · Nivå 11
    660 kvm = 5874 st. Monier räknar med 2% kross.

2. X
    Medlem Nivå 8
    Ok, jag biter.
    Snälla förklara hur dumt du räknat.

3. R
    Medlem · Nivå 11
    Övrigt:
    Upp till 2 % kross vid leverans kan förekomma och ersätts inte.

Åtgång: 8,9 st/m2 vid max läktavstånd

• Laddar…
  4. X
    Medlem Nivå 8
    Det är irriterande att du bara utgår från saker. Våra pannor är Vittinge T11, det går åt 11st per kvm.
    VIlket blir 7260st.

5. R
    Medlem · Nivå 11
    Varför skrev du inte det då från början ? Då håller jag med dig reklamera dom trasiga, dyra pannor.

6. X
    Medlem Nivå 8
    För att det inte var väsentligt vilken typ av panna det var.
    Vart läser du att monier har 2% krossmarginal vid leveranser?

7. R
    Medlem · Nivå 11
    Gäller betongpannor.

8. D
    Medlem · Nivå 18
    Om de inte anger något svin så ska du inte räkna med något. Är det någon enstaka så skulle jag struntat i det. Om det är många så får man begära komplettering eller prisavdrag om det ändå räcker. Brukar inte speditören notera kross vld leverans? Sedan kan det ju finnas sådant som inte syns.

9. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    För svar på fråga du ska ha så många hela pannor som du beställt, har du beställt 1000 så ska 1000 vara hela.

• Laddar…
  10. TomasJor
    Medlem · Nivå 8
    Reklamera till transportbolaget snarast, med kopia till leverantören.
    Om det inte tydligt framgår att du ska beställa extra för ev leverans av felaktig vara så ska du ha vad du beställt - helt.

11. X
    Medlem Nivå 8
    Jag har inte fått några kontaktuppgifter till åkeriet som levererade på uppdrag av DHL som fått uppdraget av Monier.
    Men jag får dra detta med Monier känner jag. De hanterar det kanske smärtfritt, vi får se.

Men då har jag fått känna av fleras åsikter och de ligger nära mina egna om än lite hårdare :)

12. TomasJor
    Medlem · Nivå 8
    Du borde ha ett DHL kollinummer på fraktsedeln, det är till dom du ska vända dig om det är transportskada, för det är det väl?
    Lycka till, vi accepterar ett litet antal skadade när vi får leverans men aldrig några mängder. Ta foton innan ni bryter pallen.

13. C
    Medlem · Nivå 15
    Njae, transportörerna brukar vara synnerligen ointresserade av att diskutera transportskador/reklamationer med någon annan än den som beställt transporten (dvs. deras avtalspart). Transportskador skall givetvis helst anmälas till transportören vid leverans, men det är ju så dags nu. Ta det med Monier som ev. får ta det vidare med transportören.

14. X
    Medlem Nivå 8
    Ska kika på papperna jag fick imorgon.
    Jag kan ju inte avgöra om de gick sönder i transporten eller om de redan var trasiga. Det fanns skit ovanpå vissa pallar som om det staplats pallar ovan på dom, de stog dock en och en på bil och släp när de kom.

Hade de fått som de ville hade de levererat utan oss på plats, undrar hur det hade hanterats då.
    De ringde med en timmes förvarning 5 dagar tidigare än avtalat.

Men det löser sig säkert när jag pratat med Monier.

• Laddar…
  15. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Jag köpte rätt många pallar, fick hemkört av bygghandel, Benders pannor.

Rätt så många pannor var trasiga på olika sätt, en del hade stora fel i betongen, som inte hade något alls med själva transporten att göra, andra hade sprickor.

Jag talade om antalet felaktiga för bygghandeln och fick hämta ut nya, som jag körde hem själv.