Byggahus.se

Hur stoppa läckage från plasttak över altan?

1. K
    Medlem · Stockholm · 855 inlägg

kia2

Medlem
    Sedan några dagar har det börjat droppa precis där vårt plasttak möter vår hustak. Vid närmare granskning ser det ut som om någon redan tätat där vid tidigare tillfälle. Bifogar en bild så ni ser hur det ser ut. Det är precis vid det vita "nätet" som det droppar.

Nu efterlyser jag förslag på hur jag stoppar droppandet. Det är ganska fuktigt där och det verkar ju som om de varma sommardagarna är borta. Jag är osäker på hur den tätningen som är där är konstruerad. Kanske kan ni experter se vad som är fel med den befintliga tätningen bara genom att titta på bilden?

Tacksam för hjälp.

2. S
    Medlem · Dalarna · 3 226 inlägg

SueCia

Medlem
    Är det vid rörgenomföringen det droppar?

3. K

kia2

Medlem
    Nej, det är vid nätet

4. H
    Medlem · Dalarna · 1 924 inlägg

HSP

Medlem
    Hur ser det ut på ovansidan?

5. S
    Medlem · Dalarna · 3 226 inlägg

SueCia

Medlem
    Det måste ju saknas en korrekt monterad plåt eller har du bakfall på taket?

Hur långt nedanför takfoten är plasttaket monterat och hur långt sticker takfoten ut?

6. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 459 inlägg

Oldboy

Medlem
    Det ser ut som en hemmasnickrad lagning motsvarande rostig bilplåt, dvs glasfibernät och ngn variant av plastic padding. Alt kan det vara glasfibernät och asfaltsmassa. Eftersom nätet syns bakom stupröret så är det inte plastat, dvs bara ett nät, och självklart droppar vatten igenom. Orsaken till att det inte är plastat är förmodligen att det är väldigt trångt och svårt att komma åt. Eftersom det är plasttak så går det förmodligen inte heller att komma åt uppifrån då det normalt inte går att gå på taket?

Om det inte tidigare läckt där så är det förmodligen antingen regn och vin från "fel" håll som trycker upp vattnet, eller mossa, löv och skräp som ansamlats och hindrar vattnet från att rinna ner som tidigare.

7. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Hela lösningen verkar felaktigt utförd från början..
    Tätningen ska ju sitta på utsidan av taket..

8. K

kia2

Medlem
    Tack för era kommentarer. Här är en bild från ovansidan. Jag tror inte att det är skarvarna i hängrännan som läcker, utan det är nog vatten som trycks bakåt uppåt på plasttaket (dvs under upp under hängrännan). Jag har försökt att täta där lite tidigare, men det var svårt. Skulle vilja täcka ordentligt. Vad rekommenderas?

9. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 926 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Ojdå. det där ser inte superbra ut.
    Slutar takfotsplåten innan hängrännan? Det är rätt svårt att se på bilden men det ser ut som att man kladdat med något mellan dem.

Det ser inte heller riktigt ut att taket på uterummet är så uppdraget mot hängrännans kant.

10. GoForIt

GoForIt

Medlem
    Bilden är inte helt lättolkad, men i övergången mellan hängrännan och stupröret tycks det saknas en omvikningskupa (exempel)
    För att täta under hängrännan skulle möjligen ett tätband fungera. Men mät så att det passar.
    Lägg en sträng med transparent fog/lim under vid montage.

11. K

kia2

Medlem
    Takplåten går lite över hängrännan, så jag tror inte det är något problem med just det.

Plasttaket går nog så nära hängrännan som möjligt, men vattet verkar kunna åka upp där ändå. Fel att täta vidare? Om mer tätning kan funka - vad är då bäst att täta med?

12. K

kia2

Medlem
    Tätbandet verkar vara precis det jag letar efter. Omvikningskupan - vilken funktion har den? Hindra löv? Vi har en lövfångare i slutet på stupröret, så det kanske är därför det saknas en däruppe

13. GoForIt

GoForIt

Medlem
    Omvikningskupan för vattnet mellan hängrännan och stupröret. I ditt fall verkar det ju vara ett helt öppet hål.

14. K

kia2

Medlem
    Här är en närbild. Är inte det jag markerat på bilden själva omvikningskupan? Tryck på bilden så syns det bättre.

15. GoForIt

GoForIt

Medlem
    Nu syntes det bättre på sista bilden. Det sitter en omvikningskupa där redan. Bra. Då är det troligen inte där problemet sitter.

Lutningen på taket är också avgörande för att slippa problem med att vatten blåser baklänges. Men det är ju svårt att åtgärda nu. En lösning skulle kunna vara en plåtlist med ett passande tätband under.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.