Byggahus.se

Hur sticka på T kopplingar på stålrör, värme.

  1. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Planerar en badrummsrenovering, där jag ska ha vattenburen golvvärme. Väggen där befintligt element sitter ska rivas, och rören är ingjutna i bjälklaget, så dom får jag plugga.
    Då jag har högtempererat måste jag ha en shunt till golvvärmen, och tanken är att koppla på rören som går till elementet i garaget under, och ha shunten sittandes i garagetaket.

    Rören är drygt 17 mm, vilket blir 11/16 i tum, och dom går rakt ner från taket till elementet utan skarvar. Det är 30 mm mellan rör och vägg, cc 60.

    Helst skulle jag vilja sticka på nära taket, och dra ca 1,5 meter rör dit shunten ska sitta och golvvärmen kommer komma ner från badrummet.

    Hur löser man detta ??

    Kan man fortsätta med koppar ??

    Finns det verktyg för att gänga 30 mm från vägg ?? Vad för gänga på det röret ??

    Det finns väl inte klämringskopplingar för stålrör ?? Förvisso använde vi klämringar med stödhylsa på rostfria rör till biltvättar, men dom var tunnväggiga.

    Alla idéer och länkar till lämpligt material är välkomna.
     
  2. L
    Medlem · Nivå 11
    Krilleman har inte svarat än så..

    Men superblue klämringar och så kopplingar som passar på, smidigt med pex om du ska bygga in det och det är billigast också.

    Sen kan du köra med blandningsventil och ha en fast framledningstemp på golvvärmen, blir lite billigare än en separat shunt och pump
     
  3. T
    Medlem Nivå 4
    18mm vatette t-rör plus plastkonor för stålrör funkar fint. Kan inte länka, men det gör nog nån annan snart:)
    Shunten i garaget våningen under och golvvärmeslangarna våningen ovanför? Blir knepigt att lufta, men det går:)
     
  4. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Jag blir lite konfunderad, ska du skära in ett T-rör på din ledning eller ska du bara ansluta din golvvärmeshunt direkt på dessa två rör?

    Använd vatette, billigt och kvalitet!

    http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/dn10-hylsa-f-stalr-i.html

    Monteringsanvisning

    Denna "klämring" ska monteras i valfri 18mm koppling. Den ersätter klämringen i mässing.

    Försök förklara installationen lite utförligare, kanske rent av med en bild på anslutningen och hur shunten blir placerad.

    Ingen press va?! :wow:
     
  5. M
    Medlem · Nivå 10
    Går det sära rören tillräckligt för att montera ett t-rör? Insticket måste väl gissningsvis vara 2x1.5 cm eller mer
     
  6. L
    Medlem · Nivå 11

    Ingen alls! Du lyckas som alltid prestera ett bra svar
     
  7. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Här var det en massa svar, jag tackar för det, men jag har inte fått nån avisering på E-post som man brukar att nån svarat ??

    Jag har inte slagen plan på hur jag ska göra, utan det är en undran om det är möjligt att göra så.

    Rören går idag till ett element, det ska vara kvar, så det är T på dom rören jag tänkt mig så nära taket som möjligt.
    Rören/slangarna från golvet kommer komma ner 1,5 meter från T punkten, tyvärr måste jag gå förbi ett fönster som sitter ända upp i tak, så en inbyggnad blir knepig, pendla rören i taket är nog det man får göra.

    Luftning har jag inte tänkt på, så där blev det ett problem. Skulle det vara möjligt att ha ett luftningsrör inne i en vägg bakom en lucka i det angränsande sovrummet ??

    Jag ska rita ihop nån bild när jag får tid.
     
  8. L
    Medlem · Nivå 11
    Annars om du inte vill börja tömma systemet och bråka med allt sådant så finns tigrex kopplingar dock dyra men riktigt fina om man ska göra nå avstick!

    Krilleman kanske har erfarenhet av dom?

    Men avluftningeb hade varit o ha på den högsta punkten antingen genom en t-koppling eller om du lyckas dra matningen upp till ett rum där du placerar pump och shunt alternativt blandningsventilen för att sedan gå ner med slangarna 10-15cm till golvvärmen.
     
  9. T
    Medlem Nivå 4
    Tigrex? Menar du tigerholm?
     
  10. L
    Medlem · Nivå 11
    Såklart jag gör, blandade ihop det med en dragregulator som heter tigrex!

    Finns en till koppling som är snarlik från en annan leverantör
     
  11. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Ska du pendla rör i tak så använder du hårda rör. Elförzinkade är billigare än koppar, men dom fungerar på samma sätt. Kan bockas och fungerar fint med klämringskoppling eller presskoppling.

    Insticket på en 18 koppling med vatettes röda är gissningsvis ca 2cm. Så du måste kunna dra isär dina rör så mycket för att kunna göra installationen med ett vanligt VA 18mm T-rör. Alternativet om det har stumt mått är Unifix (kallas även reparationskoppling)

    T-plus är kopplingen Lutte menar. Dyr, men går fort att installera. Dock finns den bara från DN15 och uppåt för stålrör!

    https://www.flamcogroup.com/se/cata...tem-och-tillbehor/flamco-t-plus/flamco-t-plus
     
    • Laddar…
  12. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Dom där T-plus var balla prylar, men kanske lite överkurs för mig, förvisso är det väl bra att inte tömma systemet pga syrehalt i nytt vatten, men jag måste ju iaf fylla på golvvärmen.

    Få isär rören är inget problem, jag får lossa dom på elementet.

    Ja galvrören var ju billiga, visste inte att sånt fanns längre, men det är väl lämpligt då resten av systemet är stålrör.

    Sitter och funderar på var man kan gömma shunt/blandningsventil eller vad man nu behöver. Bäst måste väl vara att ha den utanför badrummets tätskikt, eller skulle man kunna ha den i skåpet under handfatet, med rör ut genom väggen ??

    Har en annan idé som kanske är helt tokig, men man måste ju fråga.
    Koppla på nya rör vid pannan till golvvärmen, jag har kran efter cirkpumpen, och om jag då också monterar en kran på returen, så jag kan stänga hela systemet utom golvvärmen, i badrummet vill man kanske ha värme även den årstid man inte har värme i resten av huset.
    Fast då kanske man får dåligt drag i golvvärmen när resten av systemet är öppet, har 2" stigare från pannan, och vattnet kanske hellre tar den lättaste vägen rakt igenom ett 2" rör, än svänga av 90 grader in i ett 18 rör ??

    Systemet är så kraftigt dimensionerat så jag har självcirkulation/värmestigning på returen även fast pumpen och kranen på utgående är avstängda. Jag fick vrida av alla element för att få stopp på värmen i våras.
     
  13. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Det beror väl lite på. Har du termostatventiler som är injusteringsbara?
     
  14. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Injusterbara ?? Har TA termostatventiler, gissningsvis från 80 talet, 3 st är bytta till Danfoss från nuvarande sekel.