Byggahus.se

Hur starkt är gips egentligen?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Ska renovera köket och byta ut de gamla träskivorna mot gips när jag ändå river ner för att flytta el-dosor. Hur starkt är gips egentligen? Det kommer ju att sitta en del överskåp på väggen men är tveksam om enkelgips pallar trycket. Dubbelgips får jag inte plats med eftersom det blir för tight för att få plats med det nya köket. :)

För att förstärka bakom gips-skivorna hade jag tänkt förstärka med en plywoodskiva bakom gipset som jag bara sätter upp där överskåpen ska sitta. Blir ju tvungen att kapa plywoodskivan så att den passar mellan reglarna eftersom den också skulle bygga för mycket om jag skulle sätta den hel bakom gips-skivan.

Hmmm, ja ja, min fråga är helt enkelt om jag behöver förstärka med plywooden eller om 13 mm gipsskiva så stark att det räcker att sätta upp överskåpen med mollyplugg i den.

(Jag har inte jobbat med gips innan så jag har ingen direkt känsla för hur starkt det är.)

2. M
    Medlem Nivå 3
    Ja du behöver förstärka med något, t.ex. en extra tvärregel där skåpen ska fästas, om du ända ska ta bort nuvarande väggbeklädnad

3. C
    Anonym
    Precis, vad du gör är att du sätter tvärreglar, såkallade kortlingar..

4. S
    Medlem Nivå 1
    Okej, då får det bli så, får bara ta reda på vilken höjd kortlingen ska sitta...