Huset byggdes av min far 1969, hans farbror som var rörläggare drog alla rör. Huset har fyra slingor där vattnet cirkulerar till radiatorerna. Vid pannan har var och en av dessa slingor en avstängningsventil. Det ser ut som att man stänger av och på med en vanlig skruvmejsel. Ventilerna blev övermålade med vit färg, oklart vilket slag, nästan direkt. De har aldrig rörts eller använts.
Nu behöver jag kunna stänga (och sedan öppna vid behov) dessa ventiler. Är det bara att ta en skruvmejsel och vrida? Är det något jag ska tänka på? Kan de ha ärgat fast efter att inte ha rörts och varit övermålade i 56 år?
(Lägger tråden i "rör-forumet". Känns som det passar bättre än i värme-forumet?)
Nu behöver jag kunna stänga (och sedan öppna vid behov) dessa ventiler. Är det bara att ta en skruvmejsel och vrida? Är det något jag ska tänka på? Kan de ha ärgat fast efter att inte ha rörts och varit övermålade i 56 år?
(Lägger tråden i "rör-forumet". Känns som det passar bättre än i värme-forumet?)
Jo, jag förstår det. Men nu är det snart sommar, och jag har ett halvår på mig innan värmen behövs på riktigt. Så jag tänkte försöka i alla fall med ventilerna som sitter där. Några tips? Bara ta en skruvmejsel och rå styrka? Smörjolja? 5-56?E EyEr0n skrev:
Produkter som diskuteras: "Skrapa färgen"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
369 kr inkl moms
Läs mer
Jag gjorde som du sa. Till min stora förvåning gick det jättelätt, inga problem alls. Bara vrida en gång ett kvarts varv med en vanlig skruvmejsel. Nu är alla fyra slingorna avstängda.Rickard. skrev:
(Min far, som fortfarande är helt klar, säger att ingen rört ventilerna sedan huset byggdes 1969. De målades över strax efter att allt var klart. Jag som är född 1967 och uppvuxen i huset har heller inte något minne av att det sett annorlunda ut. Bra kvalitet som min farfarsbror satt in.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden