Byggahus.se

Hur stänger man nisch avsedd för inbyggnadsblandare i badrum?

1. nzsc
    Medlem · 456 inlägg

nzsc

Medlem
    Sitter och försöker klura ut hur jag kan stänga nischerna som jag monterat inbyggnadsblandare och wc-fixtur i. Har någon några idéer?

Konstruktionsmässigt kan jag säga att nischerna och även alla väggar i badrummet består av plåtreglar 45x70, skruvad konstruktionsplywood 15 mm, skruvad vanlig kartongllädd gipsskiva 12,5 mm, tätduk över inkl. alla inner- och ytterhörn.

En tanke är att jag limmar reglar 45x45 eller läkt 25x38 mm på tätduken och skruvar fast inskuren gipsskiva på reglarna. Vet dock inte hur bra limmet håller reglarna på plats. Hade föredragit att skruva dessa, men plattsättaren godkänner inte det eftersom jag bryter tätskikt i sådant fall. Å andra sidan har VVS skruvat i inbyggnadsblandare i baksidan som består av samma konstruktion och material och därmed brutit tätskikt så hans tankesätt är lite märkligt att förstå.

En annan tanke är att jag istället tar en byggskiva, s.k. våtrumsskiva, https://www.hornbach.se/shop/JACKON-vatrumsskiva-20x2500x600-mm/8628650/artikel-detaljer.html och skär denna exakt och limmar denna i kanterna. Problemet är att dessa skivor endast är 600 mm breda och nischerna varierar i bredd 615-623 mm. Det skulle innebära att det blir en glipa på ca 10 mm på varje kortsida.

Tanken är att tätduken ska limmas på i ett svep därefter. Har ni några andra förslag? Det borde väl vara samma procedur och tillvägagångssätt som när man stänger wc-fixtur ju.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.