Byggahus.se

Hur stänger jag av viss uppdateringsfunktion i Android 7?

1. Y
    Medlem · Skåne · 6 858 inlägg

Yrrol

Medlem
    Har en Sony-mobil med Android 7.
    Då och då så slutar MMS att fungera.
    Och då har mobilen återställt mina inställningar för hantering av mms. (APN)

Jag får då gå in och manuellt knappa in proxy, port osv. För att få det att fungera igen.
    Oftast försent för att rädda det MMS som ligger och väntar i luften.

Jag har pratat med operatören och dom har skickat både original- och specialinställningar,
    så jag vill vi fokuserar på hur jag stänger av att mobilen själv går in och laddar in vad den tycker ska
    vara för inställningar.
    - Det måste vara när jag aktiverar wifi ibland och den laddar hem ett ton med uppdateringar som den även
    uppdaterar telefonen i övrigt.

Någonstans måste det ju gå att ändra så den inte automatiskt pillar i grundinställningar då vid uppdateringar?

2. arneri68
    Medlem · stockholm · 1 298 inlägg

arneri68

Medlem
    Om settings försvinner låter det nästan troligare att Android har problem. Settings brukar levereras via SMS eller en fil över mobilens internetanslutning. Om mobilen har operatörsunik SW kanske de kan styra vissa saker fjärrledes, men annars brukar ändring av settings kräva användarens godkännande.

3. J
    Medlem · 3 157 inlägg
    Googlade på detta och en del rekommenderar Apn manager i play store. Ska tydligen gå att välja där.

4. A
    Medlem · Stockholm · 7 265 inlägg

Andy78

Medlem
    När du säger att det försvinner, är mms inställningar helt plötsligt bara blanka rader eller ligger inställningarna kvar bara att du inte får MMS?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.