Hej. Jag har inga ventiler i badrummet men hittade detta skåp för vattnet i lägenheten. Jag förstår inte riktigt vad skillnaden på de två ventilerna som syns i bilden är? Vilken ska vridas av om jag ska byta blandare i badrum? Jag har förstått att det är en vattenmätare som sitter där men mäter den endast kall/varm vatten eller går allt vatten genom samma rör?

• Vattenmätare med två ventiler i ett skåp, rören är kopplade till vattenförsörjningen i en lägenhet. Ventilerna styr flödet till badrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenmätaren mäter nog både kallt och varmt vatten.
Kranen till vänster är det nog den du skall stänga.
Den blå kranen vet jag ej vad den har för funktion.

Tillägg: kan den blå ha med golvvärme att göra?

RoTe
L L A Axelsson skrev:
Kranen till vänster är det nog den du skall stänga.
Den blå kranen vet jag ej vad den har för funktion.
Njae man mäter varmvattenförbrukningen med mätaren väl och kallvattnet är blå ventil.

L L A Axelsson skrev:
Hur då?

RoTe RoTe skrev:
Njae man mäter varmvattenförbrukningen med mätaren väl och kallvattnet är blå ventil.
Är du säkert?

RoTe
L L A Axelsson skrev:
Är du säkert?
Haha men testa vrid av röd och blå kran och kolla om det slutar komma vatten ur kranen man vill byta. Det är inte raketforskning. Jag har aldrig hört talas om en lägenhet som mäter tappkallvattenförbrukning.

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hur då?
Tänkte enbart på förbrukningen.

L L A Axelsson skrev:
Tänkte enbart på förbrukningen.
Jag med. Därav frågan.

K Kane skrev:
Jag med. Därav frågan.
Tänkte att det sitter en varmvattenberedare efter mätaren men det är ju en lägenhet så då är det kanske inte så.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
RoTe
L L A Axelsson skrev:
Tänkte att det sitter en varmvattenberedare efter mätaren men det är ju en lägenhet så då är det kanske inte så.
Så är det nog inte nej...

Gissar att de vertikala vita rören som går till höger respektive vänster sida är kallt- och varm-vattenstammarna som går från lägenheten till lägenheten. Kallt till höger och varmt till vänster. Anledningen till att det endast sitter en mätare, på varmvattnet, är för att det är främst det som föreningen eller fastighetsägaren vill mäta, då det kostar betydligt mer per enhet jämfört med kallvatten.
Sedan går gissningsvis ett rör-par från respektive fördelare till kök och badrum. T.ex. höger rör på varm och kall-vattenfördelare går till kök.
Stäng båda ventilerna så har du stängt kall respektive varmvatten och kan byta blandare. När du är klar vrider du om ventilerna långsamt så att trycket sakta släpps på.

En annan observation är att mätaren är fjärr-avläst, så jag antar att du betalar för förbrukat varmvatten?

Det gick bra med vattnet och som flera trodde så är den varsin avstängnigsventil för varm och kallvattnet. Föreningen mäter endast varmvattenförbrukningen därav sitter mätaren efter ventilen för varmvatten. Tack för hjälpen 😀

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.