Hej. Jag har inga ventiler i badrummet men hittade detta skåp för vattnet i lägenheten. Jag förstår inte riktigt vad skillnaden på de två ventilerna som syns i bilden är? Vilken ska vridas av om jag ska byta blandare i badrum? Jag har förstått att det är en vattenmätare som sitter där men mäter den endast kall/varm vatten eller går allt vatten genom samma rör?
Vattenmätaren mäter nog både kallt och varmt vatten.
Kranen till vänster är det nog den du skall stänga.
Den blå kranen vet jag ej vad den har för funktion.
Tillägg: kan den blå ha med golvvärme att göra?
Kranen till vänster är det nog den du skall stänga.
Den blå kranen vet jag ej vad den har för funktion.
Tillägg: kan den blå ha med golvvärme att göra?
Gissar att de vertikala vita rören som går till höger respektive vänster sida är kallt- och varm-vattenstammarna som går från lägenheten till lägenheten. Kallt till höger och varmt till vänster. Anledningen till att det endast sitter en mätare, på varmvattnet, är för att det är främst det som föreningen eller fastighetsägaren vill mäta, då det kostar betydligt mer per enhet jämfört med kallvatten.
Sedan går gissningsvis ett rör-par från respektive fördelare till kök och badrum. T.ex. höger rör på varm och kall-vattenfördelare går till kök.
Stäng båda ventilerna så har du stängt kall respektive varmvatten och kan byta blandare. När du är klar vrider du om ventilerna långsamt så att trycket sakta släpps på.
En annan observation är att mätaren är fjärr-avläst, så jag antar att du betalar för förbrukat varmvatten?
Sedan går gissningsvis ett rör-par från respektive fördelare till kök och badrum. T.ex. höger rör på varm och kall-vattenfördelare går till kök.
Stäng båda ventilerna så har du stängt kall respektive varmvatten och kan byta blandare. När du är klar vrider du om ventilerna långsamt så att trycket sakta släpps på.
En annan observation är att mätaren är fjärr-avläst, så jag antar att du betalar för förbrukat varmvatten?
Klicka här för att svara