Byggahus.se

Hur stänga av värmen IVT HTE 9

1. johel572
    Garagebyggare · Gävleborg · 986 inlägg

johel572

Garagebyggare
    Kan man stänga av värmen på en IVT HTE 9 och bara låta den producera varmvatten? Och hur gör man i så fall?
    Jag tycker det borde gå men allt jag hittar i menyn är "Sommar avstängning" där man sätter en temperatur över vilken den inte skall producera värme. Dock är den lägsta temperaturen för låg 10°C. På natten är det ju kallare än så vid den här årstiden.

2. J
    Medlem · Stockholm · 4 127 inlägg

Josth

Medlem
    Det är väl bra att den automatiskt sköter val av driftläge beroende på utetemperaturen! Om man absolut vill går det att lura utegivaren några grader med resistor med lagom lågt värde som kopplas över (parallellt) en liten strömbrytare. Resistorn hamnar då i serie med utegivaren och ökar den totala resistansen något. Om strömbrytaren är till fungerar utegivaren som vanligt men om strömbrytaren är bruten luras utegivaren t.ex. 5 grader kallare.

• Laddar…
  3. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Varför inte en termostat som kopplar in och ur det motstånd som lurar VP , kallare ute
    än ?? kopplar in normalt

4. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 878 inlägg

useless

Lök.
    Genom att ändra driftfall i meny 5.1.1 kanske? Men, som sagt var; Om syftet är att inte producera värme sommartid så är det bättre att använda sommaravstängningsfunktionen och justera in den så att det blir bra.

• Laddar…
  5. R
    Medlem · 2 644 inlägg

RoBo

Medlem
    Varför inte bara montera en innegivare ?

6. useless

useless

Lök.
    Det beror väl på varför man vill stänga av värmen? Det har ju inte TS talat om... Ska man t ex tappa ur värmesystemet för service så är det bättre att byta driftläge.

• Laddar…
  7. johel572

johel572

Garagebyggare
    Japp. Det är inte a mixtra med reglering som fungerar ok. Jag vill övervaka trycket under en vecka eller så utan att det diffar pga värmen. Varmvatten behöver jag ju dock.

Ett tänkbart scenario är ju att koppla ut kontaktorn till kompressorn och köra på elpatron i varmvattenberedaren. Men jag skulle vilja ha systemet i gångs så långt som möjligt bara utan värme.

8. useless

useless

Lök.
    Kopplar du ur kompressorn så kommer den fortfarande att värma huset vid behov, men med elkassetten.

9. johel572

johel572

Garagebyggare
    Det får bli till att lura utgivaren tror jag. Jag var ut och resistansmätte utegivaren, WTC-10. 7k9 Ohm vid 15 grader C och värmepumpen visar 14,2 grader C. Sedan hittade jag en givartabell lägst bak i manualen och det verkar stämma.

Det får bli att ersätta med en 3k Ohms resistor så pumpen tror det är 30grader ute.

Det lustiga är att den producerar värmevatten trots att jag har satt sommartemperaturen till 10 grader C (vid 14,2 grader C).

10. FrittDrag_II
    Husägare · Halland · 1 695 inlägg

FrittDrag_II

Husägare
    Sänker du värmekurvan till 0 och finjusteringar till -10 borde styrningen villa hålla endast 10 grader i värmekretsen.
    Om jag minns IVTs stryvärde rätt.

• Laddar…
  11. useless

useless

Lök.
    Det är väl en tidsfaktor inblandad också? Den stannar inte direkt när det bli över inställd temp, utan det måste vara över den tempen under ett antal timmar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.