Byggahus.se
Det blir jätte-hett vatten ifrån kranen när jag har på hetaste. Man är livrädd att ungen ska bränna sig. Jag mätte upp tempen till över 75 grader när jag nyss eldat. Jag är inte helt kunnig på området, men ska det inte vara runt 55 grader??

Hur ställer man detta? Är det den som är på bilden man ska ställa på??

Kan man ställa så att det blir konstant 55 grader fast det är varierande temperatur i beredaren?

• DSC00477.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vrid åt + så blir det varmt, åt - så blir det kallt.
Dessa små gynnare kan kärva, vrid i ändlägena ett par gånger och ställ sedan mitt i, kolla resultatet och justera sedan så att det blir som du vill.

Okej! Tack för svaret! Men när skall jag ställa ventilen? När det är 90 grader eller 55 grader i beredaren? Eller spelar det ingen roll?

_ap_
spelar ingen roll, det är de som är vitsen med en blandningsventil, att alltid ha
samma temp på vattnet oavsett beredartemp.

Ställ in ventilen så att den ger 55°C ut, när beredaren är varmare än 55°C, annars kanske den blir för högt ställd i och med att beredartempen är samma som du vill ha ut.
Sen kommer den att hålla 55°C oavsett temp i beredaren.

Blandningsventiler brukar kalka igen vilket resulterar i att de släpper ut hetvatten!
Mina erfarenheter som är i Stockholm med omnejd är att en blandningsventil kalkar igen på 3-5 år.

byt blandningsventilen

Hej!
Blandaren på bilden ser precis ut som min nya från Rinkaby.
Jag tycker att den är ganska känslig att ställa in i o med att det bara går att vrida ett halvt varv på kranen och däremellan ska tempen ligga mellan ca 30 TILL 60 grader.

Jag har också en anliggningstermometer på blandvattenröret, så att jag kan se tempen (Rekommenderas). Prova att vrida lite i taget ca 1/10 varv åt gången och mät sedan temperaturen tills du hittar rätt läge. Jag hade en panntemperatur på ca 80 grader i början men sänkte till ca 62 grader då jag upplevde att det var svårare att ställa in blandaren då. Nu verkar det fungera.

Lycka till!
Mvh Jarkko

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.