Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
https://www.lviprodukter.se/produkter/panelradiatorer/yali-comfort.htm#tab-tekniska-data
Men jag förstår inte mycket heller
Men jag förstår inte mycket heller
Finns instruktionsfilmer. Kanske innehåller nåt bra? Har inte kollat själv
Instruktionsfilmer | LVI https://www.lviprodukter.se/produkter/instruktionsfilmer.htm
Instruktionsfilmer | LVI https://www.lviprodukter.se/produkter/instruktionsfilmer.htm
Bästa svaret
Ditt element står i normalläge på bilden. "Solen" innebär att elementet håller den inställda temperaturen. Sen vet man aldrig hur exakt det är men ställ termostaten mellan 15-20 grader och prova dig fram.
Förklaring till symbolerna:
Sol: Håller den på termostaten inställda temperaturen
Halvmåne: Ständig temperatursänkning med ca 4 grader från den inställda temperaturen
Klocksymbol: Automatisk till- frånkoppling av temperatursänkning som styrs via separat styrutrustning
L - N :
Med den nedersta ratten kan radiatorns maximala yttemperatur ställas in. Ratten är utformad som ett skruvhuvud med skåra. En röd pilformad indikering visar vilket läge som är valt, (N eller L). Läge N: radiatorns yttemperatur är maximalt 80°C. Läge L: yttemperaturen är maximalt 60°C. Med ratten i läge L erhålls 50% värmeenergi från radiatorn jämfört med ratten i läge N.
Fungerar elementet som det ska är det bara att ställa vid vilken temperatur du vill att det ska slå till. I ditt fall 18 grader.
Lycka till / Niclas
Halvmåne: Ständig temperatursänkning med ca 4 grader från den inställda temperaturen
Klocksymbol: Automatisk till- frånkoppling av temperatursänkning som styrs via separat styrutrustning
L - N :
Med den nedersta ratten kan radiatorns maximala yttemperatur ställas in. Ratten är utformad som ett skruvhuvud med skåra. En röd pilformad indikering visar vilket läge som är valt, (N eller L). Läge N: radiatorns yttemperatur är maximalt 80°C. Läge L: yttemperaturen är maximalt 60°C. Med ratten i läge L erhålls 50% värmeenergi från radiatorn jämfört med ratten i läge N.
Fungerar elementet som det ska är det bara att ställa vid vilken temperatur du vill att det ska slå till. I ditt fall 18 grader.
Lycka till / Niclas
Tusen tack för ditt utförliga svar Niclas! Nu klarnade det
Hej!N nicdah skrev:Ditt element står i normalläge på bilden. "Solen" innebär att elementet håller den inställda temperaturen. Sen vet man aldrig hur exakt det är men ställ termostaten mellan 15-20 grader och prova dig fram.
L - N :
Lycka till / Niclas
Försökte ladda ned en bild på min LVI termostat som nästan ser ut som Kaspers men att L och N vredet istället är två symboler med "dörrstopp" där den vänstra L är täckt till hälften och den högra är svartmarkerad
helt och hållet. Antar att den till hälften markerade betyder 50% mindre d v s 60 grader i stället för 80 grader.
Är detta rätt uppfattat?
Sen undrar jag om klockmarkeringen är överflödig i mitt fall då jag inte har någon "Automatisk till- frånkoppling av temperatursänkning som styrs via separat styrutrustning" utan bara får ström från fast anslutning i väggen.
Vänligen
Thomas
Din radiator är inställd som en normal radiator där termostaten reglerar kring ca 17-18 grader. Om du skulle ändra kilen/dörrstoppet till lågtemperatur så kommer radiatorn att ge ca 50% energi gentemot maxläget. Det kan användas i tex dagissammanhang eller i mitt fall i snickeriverkstan där jag kan ha trädamm i luften. Jag vill därför hålla nere maxtemperaturen på radiatorn.
"Klockstyrningen" har du ingen nytta av förrän du kopplar in styrning för det. Det är en finess som du inte använder.
"Klockstyrningen" har du ingen nytta av förrän du kopplar in styrning för det. Det är en finess som du inte använder.
Vad bra, då vet jag. Lyckades visst ladda ned inte bara en bild utan treClasseClas skrev:
Din radiator är inställd som en normal radiator där termostaten reglerar kring ca 17-18 grader. Om du skulle ändra kilen/dörrstoppet till lågtemperatur så kommer radiatorn att ge ca 50% energi gentemot maxläget. Det kan användas i tex dagissammanhang eller i mitt fall i snickeriverkstan där jag kan ha trädamm i luften. Jag vill därför hålla nere maxtemperaturen på radiatorn.
jag fick
//
Thomas
Hej igen, Har en följdfråga. På den tidigare termostaten kunde man justera vredet på termostaten med en liten penna i mitten på vredet och få "rätt" temperatur som det egentligen är i rummet. Denna funktion tycks saknas på denna nya termostat. Finns det något annat sätt för att jämställa vredets temperaturskal med den reella temperatur som finns i rummet? Är det ratten längst ned med 50 o 80% som ska vridas då men det känns ju lite fel.
Mvh
Mvh
HejS se.byggahus skrev:
Ursäkta att jag kapar tråden. Men jag undrar om du har någon lampa eller annan indikator på att elementet är på Thomas? Har precis bytt termostat och den gamla hade en led-indikator.
Liknande trådar
-
Någon som har installerat trådlösa termostater till (vattenburet )golvvärme,som har nått bra tips tillnågot system eller köpt själva ?
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Installera termostat - byta koppel?
Värme allmänt -
Hur ställer jag in gradtalet på golvvärmen med min termostat?
Badrum -
Installera ny golvvärme termostat
Värme allmänt -
Installera Danfoss Ally smart termostat på gammalt element
Värme allmänt