1 137 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Hur ställa in värmepumpen under sommaren?
Hej!
Jag har en Greenline HT Plus.
Har inte ändrat önskade värmeinställning sedan i vintras på den, utan vi har vridit ner elementen i huset, nu ner till 0an.
Men jag läste ett spartips i manualen om att man ska ha elementen på max, och värmejustera i värmepumpen, för annars pumpar den runt varmvatten i systemet hela tiden, bara att elementen sedan inte tar in det.
Hur ska jag ställa in det över sommaren? Enligt manualen ska man, när det är +5 grader ute, använda menyn "finjustering värmekurva", och väl där ska man inte ändra med än 0,5-1 enheter åt gången.
Men jag vill ju inte göra en finjustering. Vi behöver ju ingen uppvärmning när det är så här varmt ute, så jag vill ju i princip stänga av den? Fast helt kan jag ju inte, för den behöver ju fortfarande producera varmvatten till dusch etc.
Tack på förhand!
Har inte ändrat önskade värmeinställning sedan i vintras på den, utan vi har vridit ner elementen i huset, nu ner till 0an.
Men jag läste ett spartips i manualen om att man ska ha elementen på max, och värmejustera i värmepumpen, för annars pumpar den runt varmvatten i systemet hela tiden, bara att elementen sedan inte tar in det.
Hur ska jag ställa in det över sommaren? Enligt manualen ska man, när det är +5 grader ute, använda menyn "finjustering värmekurva", och väl där ska man inte ändra med än 0,5-1 enheter åt gången.
Men jag vill ju inte göra en finjustering. Vi behöver ju ingen uppvärmning när det är så här varmt ute, så jag vill ju i princip stänga av den? Fast helt kan jag ju inte, för den behöver ju fortfarande producera varmvatten till dusch etc.
Tack på förhand!
Fabriksinställningen är att den stänger av värmen när det är varmare än 18grader ute. Men det kan du ju sänka ytterligare under sommaren om du vill. Det finns i manualen.
Rumsgivare fungerar bättre, jag har dock en frånlufts. Ger mig även en besparing på sommaren och vår när solen värmer upp inomhus. På natten (sommartid) går inte den inte igång för innetemperaturen är i princip alltid över 21 grader, utan rumsgivare kan den gå in på natten om det är kallt ute annars. Sommarfunktionen är inte jättebra då det är on/off bara baserat på utetemp.P peter.linkan skrev:Hej!
Tack på förhand!
Redigerat:
Jag märker ju på mitt hus vad inngivaren ger för vinster då det är 10/15 ° ute så här på vår och höst när solen värmer kåken. Princip så går inte vp på dagen något utan det blir att den startar någon gång på natten. Har alla termostater antingen bortplockade eller fullt öppen förutom sovrum. Ska säga att vi bor så solen lyser mot huset hela dagen
Nu har jag inte lika optimalt då jag har skugga efter 15, kostnaden (har wifi innegivare så den är dyrare) är ändå insparad inom 1 år för mig. Är svårt att få en kurva som är riktigt bra oavsett temperatur ute men en innegivare löser det problemet.V Vector skrev:Jag märker ju på mitt hus vad inngivaren ger för vinster då det är 10/15 ° ute så här på vår och höst när solen värmer kåken. Princip så går inte vp på dagen något utan det blir att den startar någon gång på natten. Har alla termostater antingen bortplockade eller fullt öppen förutom sovrum. Ska säga att vi bor så solen lyser mot huset hela dagen
Redigerat: