Byggahus.se

Hur ställa in golvvärmeshunt med elpatron?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bild_mod.jpg

Hej!
    Jag behöver lite hjälp med hur jag ska ändra denna golvvärmeshunt. Vintertid så får den värme genom vanliga vattenburna systemet. Men nu när det är varmt ute och jag stänger av cirkulationen i radiatorerna vill jag kunna ha golvvärmen igång i badrummet med elpatronen på golvvärmeshunten. Jag antar att jag borde skruva på "A" (se bild) men åt vilket håll? Ska jag skruva shunten i botten då borde de två systemen vara skilda och jag kan använda endast effektvredet på väggen till att styra temperaturen, men då låter cirkulationspumpen väldigt mycket? Om jag skruvar upp shunten så går väl allt vatten i hela huset igenom elpatronen och värms upp.
    Känner mig lite som en idiot som måste fråga men VVS-killen som installerade lämnade ingen förklaring.
    Jonas

2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Är du säker på att du fått en golvvärmeshunt med elpatron? Jag ser iaf bara en inkommande sladd till ditt uttag på väggen som går via stickproppen till din pump. Inget mer?

Shunten ser ut att vara från Thermotech och av typen THERMOSYSTEM™ SHUNT TMIX® S

Elpatronen ska installeras i fördelaren! Hittade en installationsanvisning här. Kolla på sida tre...

Din installatör måste ha glömt att läsa på lite noggrannare:
    * OBS! Installation av elpatron kräver att fördelare med en extra slingutgång beställs. Och du har ingen fördelare alls...

Edit 2: Jo för tusan, du har ju en kabel mellan elen vid stickkontakten och dosan ovan! Miss av mig... Men enligt installationsanvisningen är position 6 (där din elaptron sitter): 6. Plats för dykrör för extern givare. Så vad har du fått installerat egentligen?

Redigerat 21 maj 2012 20:42
  3. A
    Medlem Nivå 1
    Jag tror att du har helt rätt! Jag saknar fördelaren helt och elpatronen sitter på fel ställe! Certifierat #¤"#%# proffs folk som inte kan sina grejer, igen:(

4. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Det står även: Om den primära värmekällan stängs, säkerställ då även att
    den primära cirkulationspumpen avaktiveras. Detta sker
    ofta automatiskt. Om inte avstängning sker automatiskt ska
    shuntens tillopp stängas genom att ställa in temperaturkänselkroppen
    eller rumstermostaten till dess lägsta värde.

Det kanske fungerar då?