Byggahus.se

Hur spika pärlsponten ovan kakelugn?

1. P
    Medlem · 33 inlägg

Petrus1979

Medlem
    Hej, har rivit ner det gamla pärlsponttaket och skall nu rikta bjölklagrer samt sätta ny pärlspont. Hur hade ni gjort för att komma åt att fästa pärlsponten ovanför kakelugnen?

2. K
    Medlem · Stockholm · 367 inlägg

kallun

Medlem
    Hej,

Haft en mycket lik utmaning. Pärlsponten kommer ju sitta ändå då du ju inte har problem att komma åt att spika vid övriga fästpunkter men bra att få in ngt så som fäster brädorna även över kakelugnen så att du inte riskerar "lite häng" där.
    Alternativ 1: skruva med vinkelskruvdragare om det går att få in.
    Alternativ 2: förborra hål i pärlsponten och sätt i spikarna som nu sticker ut mindre. Slå sedan i dem genom att ta en lång platt stålbit eller liknande om du håller mot spiken och sedan slår på utanför kakelugnen. Inte helt lätt men brukar gå.
    Alternativ 3: Punktlmma.

Spännande att se om någon har smidigare idéer!

/K

• Laddar…
  3. B
    Hobbysnickare · Östergötland · 2 208 inlägg

badtastex

Hobbysnickare
    Jag hade nog satt upp några kortlingar mellan de andra reglarna så att du kan spika fast pärlsponten så nära det går runt själva kakelugnen. Sedan kommer väl någon form av taklist som sannolikt bidrar till stabiliteten. Man kanske kan fästa något på väggen längst in ur synhåll som stödjer taklist eller pärlspont.

4. P
    Medlem · 33 inlägg

Petrus1979

Medlem

5. P
    Medlem · Skåne · 489 inlägg

polarsson

Medlem
    Limma vore enklast... sätt lite tryck genam att han en planka som hävstång

Snygg kakelugn, jag är avis. Var rädd om den

• Laddar…
  6. P
    Medlem · 33 inlägg

Petrus1979

Medlem
    Bra tipps, ja vi älskar kakelugnen. Tyvärr är den inte tät men kommer renoveras framöver

7. P
    Medlem · 33 inlägg

Petrus1979

Medlem

8. G
    Medlem · 1 674 inlägg
    Jag håller med om en kortling så du kan spika så nära som möjligt. Men utöver det antar jag att du sätter en hålkärlslist eller annan grov list som sig bör. Då spänner denna upp brädorna längst in.

9. P
    Medlem · 33 inlägg

Petrus1979

Medlem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.