Byggahus.se

Hur spänner man vajer och fjäder på en Hörmann LPU 40 takskjuts port?

1. B
    Medlem Nivå 2
    Hur spänner man vajer och fjäder på en
    Hörmann LPU 40 takskjuts port?
    Porten ska andvändas med dn supramatic motor
    Ska vajern vara spänd innan man spänner fjädrarna?
    Ska man sätta i en sprint när man spänner vajerterna?
    Stången som fjädrarna sitter runt ska den vara ihopskruvad eller vara lös när man spänner fjädrarna och vajern?

Har tittat på bilderna men förstår inte hur man ska göra.
    Tacksam om någon kan förklara enkelt hur man ska gå tillväga

2. E
    Medlem Nivå 5
    du börjar förstås med att montera alla portbladen och hjulen med vajrarna som sitter i nedersta bladet därefter lyfter du upp porten i öppet läge ( obs väldigt tungt eftersom fjädrarna inte är kopplade )och låser fast den där jag brukar använda en tving eller en bräda.
    När du kommit så långt skall du ta vajrarna från porten över det svarta hjulet som sitter i toppen på sidostyckena kontrollera så inte vajrarna har snott sig....sätt dit fjädrarna på vajrarna och fäst änden av vajern i toppen på sidostycket i den silvriga låsanordningen se bild i instruktionsbok.
    Fortfarande är inga fjädrar spända eller kopplade till porten, utan det gör du nu medan porten är öppen. Spänn en fjäder neråt tills det tar emot lite, haka fast fjädern och skruva i en skruv. Gör nu samma på motsvarande sida. Klart!
    Prova din port den skall kunna manövreras relativt lätt, annars efterspänn fjädrarna. När du är nöjd montera din fina nya motor.

3. B
    Medlem Nivå 2
    Det är en gammal port som jag har satt nya portblad på.
    Måttet är bredd 4000mm höjd 2500 mm så det blir tungt att lyfta
    Enligt instruktionsboken så ser det ut som portbladen ska vara nere.
    Bifogar bilder

4. E
    Medlem Nivå 5
    Det är en annan variant med de fjädrarna..... den kan inte jag tyvärr

5. Isakare
    Medlem · Nivå 14
    Fjädrarna är gjorda för vikten på den port de tillverkades för. Du kan få stora problem att få det fungera om vikten skiljer mycket.

Kan förklara senare exakt hur man gör, jobbar med det.

6. B
    Medlem Nivå 2
    Vikten är exakt samma portbladen är orginal från hörrman
    Tacksam om du kan förklara hur jag ska göra för att justera in porten
    Fick en ny port av försäkringsbolaget för 8 år sedan men det är först nu som jag monterar upp dem nya portbladen

7. H
    Medlem · Nivå 9
    Är det bara portbladen du bytt ut,slackade du inte på fjädrarna innan du böt dom isf?

8. B
    Medlem Nivå 2
    Jag har bara bytt portbladen
    Jag lossade skruvarna som man spänner fjädrarna med och då lossnade vajerna och fjädrarna snurrade ut sig

9. H
    Medlem · Nivå 9
    Förutsätter att porthjul mm är justerat,
    med vajrarna på plats på rullarna spänn ena fjädern lite grann för hand bara så det håller vajrarna lite spända( se10.6)
    Spänn sedan den andra fjädern till specat antal varv med järnstängerna (vrid uppåt)
    och skruva fast,spänn sen den andra fjädern.vet inte hur hörmann gör men på portar jag monterat står fjädervarv angett på en lapp på portbladet.oftast 7-8varv.
    antingen räknar man varven eller ser på markeringarna på fjädern.porten ska gå lätt att öppna men inte åka upp av sig själv,man kan ev få slacka eller efterspänna.

Redigerat 15 apr 23:09
  10. B
    Medlem Nivå 2
    Ja porthjulen är justerade
    Jag ska prova att göra som du beskrev imorgon
    Återkommer med resultatet imorgon

11. Isakare
    Medlem · Nivå 14
    Vanligtvis finns rött eller gult ett sträck målat på fjädrarna, om inte antal fjädervarv finns specat skulle du räknat de innan du släppte fjädrarna.
    Men det är bara att prova som tidigare talare säger, ta lite i taget när du känner att den börjar gå lättare.
    Kolla noga att vajrarna ligger rätt på trummorna innan du börjar spänna, det är inte kul om man får vajertrassel.

12. B
    Medlem Nivå 2
    Jag klarade inte av att justera in fjäder och vajer.
    Så nu behöver jag ringa in hjälp
    Har ni några tips på någon som kan komma och hälpa mig med den tjänsten?
    Det är i Hässleholm i skåne som porten finns.

13. K
    Medlem Nivå 7
    Egge Du har kommit med många goda råd tidigare, men första April är förbi.
    Fjädrar skall spånas 7-10 varv beroende på spec. Därefter justeras in till balans.
    Direkt farliga råd vad det gäller fjäderspänning bör undvikas.
    Tänder eller fingrar är i riskzonen.

Isakare Har gjort en mer korrekt beskrivning.
    Det gäller att ha bra spett för att spänna fjädrarna och lite erfarenhet underlättar.
    Ta i kontakt med Hörman för att få spec ang vare och varv.