Hejsan!
Ni som är proffs på detta... finns ju massor av verktyg för att spika in APK-klammerna i väggen, men hur sjutton gör man sen för att på ett snyggt sätt klämma ihop klammern runt kabeln?
Köra polygrip mm blir inte alls snyggt, man skrapar dels av den vita färgen, sen blir det ingen perfekt "rund" form om ni förstår vad jag menar... har försökt hitta ett sådant här verktyg men icke funnit nåt!
Så... hur gör ni proffs? använder Lettiklammer istället???
Ni som är proffs på detta... finns ju massor av verktyg för att spika in APK-klammerna i väggen, men hur sjutton gör man sen för att på ett snyggt sätt klämma ihop klammern runt kabeln?
Köra polygrip mm blir inte alls snyggt, man skrapar dels av den vita färgen, sen blir det ingen perfekt "rund" form om ni förstår vad jag menar... har försökt hitta ett sådant här verktyg men icke funnit nåt!
Så... hur gör ni proffs? använder Lettiklammer istället???
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 174 inlägg
Lettiklammer blir mycket snyggare ja, men de funkar ju inte i betong och dyl.
Jag brukar använda min näbbtång som jag alltid har på mig.
Om det är TKK (som de kallas i "elektrikermun" på grund av att tillverkaren Thorsmans APK kallas så) 18-22 som man använder till två kablar i en klammer så brukar jag klämma ihop med polygrip och sedan slå lite försiktigt med hammaren.
//Patrik
Jag brukar använda min näbbtång som jag alltid har på mig.
Om det är TKK (som de kallas i "elektrikermun" på grund av att tillverkaren Thorsmans APK kallas så) 18-22 som man använder till två kablar i en klammer så brukar jag klämma ihop med polygrip och sedan slå lite försiktigt med hammaren.
//Patrik
ja, efter att jag insåg att lettiklammer fortfarande finns att köpa så övergav jag APK helt, jag klämde dom med en näbbtång men visst blev det märken. och så halkade ofta spikverktyget snett om underlaget var hårt så jag slog mig på tummen och tappade klammern.. letti är bättre för dom är lite mer stabila, dock kan det bli jobbigt att hålla i de minsta (8/16) när man spikar in dom, men håller man mellan mellan pek&långfinger istället för mellan den tjocka tummen&pekfinger så går det bättre att slå första slaget, sen tar man bort fingrarna och slår ett slag till.
Oj! var snabba svar! tackar!
Ska prova näbbtång... men visst är det märkligt att det inte finns ett speciellt verktyg!?
En slags tång med breda käftar (ca 1cm), när man för ihop tången så blir det en cirkel... borde funka? får köpa nån billig tång att modda och testa...
Ska prova näbbtång... men visst är det märkligt att det inte finns ett speciellt verktyg!?
En slags tång med breda käftar (ca 1cm), när man för ihop tången så blir det en cirkel... borde funka? får köpa nån billig tång att modda och testa...
electrocuted skrev:
Kanske dags att investera i ett Letti-don?
behövs det nåt till dom 2-benta då? har fått för mig att det bara används till enbenta..
det är inte så att jag inte fixar det, men ibland kan det bli jobbigt om man har en rulle EKRK på armen och ska spika in en klammer samtidigt som man håller kabeln rak.
det är inte så att jag inte fixar det, men ibland kan det bli jobbigt om man har en rulle EKRK på armen och ska spika in en klammer samtidigt som man håller kabeln rak.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 174 inlägg
Rätt, klammerdon till de enbenta bara.electrocuted skrev:
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 174 inlägg
man får ju se till att ha en ren hammarskalle så det inte blir fula märken på klammern, jag har nog slått i 100-150 letti hittils och bara ett dussin av dom fick nåt litet synigt märke..
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det finns ju plasthammare. Använder ni vanlig metallhammare till kulon? Låter vansinnigt Med en plasthammare kan man slå "lätt" på kulon utan att det bli märken. Det blir mycket lättare att forma den och få den snygg.
Ang. att klämma ihop TKK så använder jag flacktången till det + ett lätt slagg med PLASTHAMMAREN om det behövs.
Ang. att klämma ihop TKK så använder jag flacktången till det + ett lätt slagg med PLASTHAMMAREN om det behövs.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg