Hej! I vår lägenhet har vi kakel i köket som jag tror de förra ägarna kaklat själva. Det är lite skavanker här och där men det som verkligen stör mig är ett ytterhörn där de valt att bara foga istället för att sätta en kakellist. Jag vill nu snygga till detta utan allt för mycket jobb och har tittat på vinkelprofil i mässing, men de jag hittar verkar vara rumt 1m långa, vilket är ett problem då jag har ca 3m ytterhörn att täcka. Är det någon som vet var man kan få tag på längre vinkelprofiler eller har något annat bra förslag på hur jag kan snygga till detta?

Det är inte aktuellt att kakla om allt just, så letar framförallt "enkla" lösningar.

• Grönt kökskakel med en skavank i ytterhörnet, ofogad kant utan kakellist, med en brun kruka på bänkskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön kakelvägg i kök med mortel, kryddburkar och en träkavel som dekoration på hyllan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte det värsta jag sett. Lätt att torka av också. Kan tänka mig att disktrasan lätt fastnar i en list.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Inte det värsta jag sett. Lätt att torka av också. Kan tänka mig att disktrasan lätt fastnar i en list.
Sant, kanske får leva med det om det inte finns någon smart lösning. Hade inte tänkt på disktrasan.. men nu har jag stört mig på det så länge att jag har svårt att släppa det 🙈

Släpp det. För mig ser det medvetet ut, 45 grader är inte lätt att få till på det sättet. Känns väldigt danskt.

surris
Personligen tycker jag ändå att det är snyggt. Hade sett kletigare ut med en list som inte passat in färgmässigt.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ganska vanlig lösning i ett fall som detta då en kakellist troligen hade gjort att det behövts de 2 mosaikbitarna plus en liiiiiten bit mot bänkskivan och likaså mot innerhörnet och det hade sett betydligt fulare ut.

Det enda man kan göra i detta fallet är en utanpåliggande hörnlist som limmas dit med jag skulle aldrig valt det alternativet själv.

https://www.hornbach.se/c/jarnvaror...vinkelprofiler/S29466/?isInitialRequest=false

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
D
Det var en snygg lösning tycker jag. Tänker osökt på gammalt kök i Bretagne.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.