Byggahus.se

Hur snart kan man montera krok på fäste upphängd med knådepoxy och kan kaklet skadas?

1. K
    Renoveringsnovis · Stockholm · 92 inlägg

kmartinb

Renoveringsnovis
    Hej,

Dumma frågor kanske men vi vet inte så mycket om sådant här...:surprised::confused:; Vi har monterat Smedbos badrumskrokar med knådepoxyn Loctite Unversal Putty. Frågan är om det är superviktigt att vänta i exakt/minst 24 h som det står att den fullständiga genomhärdningstiden är innan man skruvar fast krokarna på fästet är eller om man kan skruva fast krokarna på väggfästena efter "bara" 21 timmar som vi nu råkade göra? Jag läste i en tråd här på forumet att det tydligen skulle vara ok att belasta dem redan efter en kvart men jag tänker att belastningen ju måste bli ganska stor när man skruvar med skruvar som liksom klämmer åt runt fästet och på något sätt ser ut att vilja tvinga krokarnas fästen ut från väggen...

Fråga nr 2: Är det någon här som har någon erfarenhet av att krokarna lossnat och skadat kaklet i så fall?

Fråga nr 3: När man monterar smedbos krokar står det "dra inte åt för hårt" i insturktionen. Så vad är det då?? Det är ju ganska subjektivt vad som är "För hårt". Jag höll med två fingrar i korta delen av insexnyckeln och drog tills det började kännas som om jag fick börja ta i. Det kan väl knappast vara för hårt? Någon som har erfarenhet av dessa?

Tacksam för svar!
    Martin

2. E
    Medlem · N/A · 2 281 inlägg

eviljava

Medlem
    1. 24h är med en marginal. Råkade du skruva fast efter 21 timmar kan du nog vara lugn...

3. "dra inte åt för hårt" är en omskrivning för: "Ta inte i för kung och fosterland. Det är krokar för badrumshanddukar, inte däck till en Formel-1 bil. Använd sunt förnuft.".

På din beskrivning låter det inte som att du tog i för hårt. Börjar den glappa får du väl dra åt lite hårdare helt enkelt. Annars torde allt vara frid och fröjd.

Vad är det värsta som kan hända? Att handdukarna ramlar ner på golvet? :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.