Byggahus.se

Hur snabbt måste en bank lösa ett lån?

1. R
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Hade ett blancolån hos en bank annan än min vanliga.
    För ett tag sedan var det dags att betala bort detta. Men pga pengatvätterilagen tog det nästan två veckor av inskickande av diverse underlag innan dom tillslut godkände att betala bort det. Pengarna hade överförts till ett av mina konton i den banken och väntade.
    Tillslut får jag mina underlag till vart pengarna kommer ifrån godkända och banken meddelar att lånet lägga in för att lösas bort 10 dagar in i framtiden.
    Får dom göra så? Varför gör dom så? För att tjäna extra ränta?
    Alla andra lån eller krediter jag löst brukar man ju kunna lösa på dagen.

2. M
    Medlem Nivå 16
    "37 § Konsumenten får när som helst säga upp ett kreditavtal med obestämd löptid. Om någon uppsägningstid inte har avtalats, upphör avtalet att gälla omedelbart. Om en uppsägningstid har avtalats, upphör avtalet att gälla den dag då uppsägningstiden löper ut. Uppsägningstiden får inte vara längre än en månad."

Vad står det i avtalet?

3. M
    Medlem Nivå 3
    Lagen om penningtvätt lär vara orsaken!

4. R
    Medlem Nivå 3
    Det förstår jag. Men läste du inte min text?
    Efter att dom godkänt mina papper på att pengarna var ok så lägger dom in lösen av lånet 10 dagar in i framtiden

5. M
    Medlem Nivå 3
    Ursäkta missade visst det, ja det verkar ju märkligt!

6. H
    Medlem · Nivå 8
    Jag vet att det här är ett helt galet tips men du har väl förstås frågat banken varför?

Ingen här kan veta dina låne/kreditvillkor så det blir svårt att gissa.

7. Rkarlsson
    Medlem Nivå 5
    När jag löst blancolån så går det omgående. Inga frågor om ingenting.
    Eller jo handelsbanken undrade när jag ville betala av ett blanco på drygt 15000 kr kontant.
    I med han var otrevlig och dryg och hans kollega ljög så sa jag upp mig som kund med.

Men aldrig annars har jag fått frågor om penningtvätt, när jag löste bilen på drygt 30 tusen fick jag inte en enda fråga.

8. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Vi vet inte vilket kreditinstitut detta gäller, men det förekommer nog att affärsidén är att hålla kvar kunder så gott det går. Jag hjälpte en äldre man som samlat på sig massor av småskulder på några tusen kronor där man tog ut avgifter hela tiden. Några var enkla att lösa, men i för ett par var det snudd på omöjligt, man gjorde allt för att försvåra så att skulden skulle kvarstå.

9. G
    Medlem Nivå 1
    Har för mig att EU är boven i det här .(Know your customer/client). Och jag har för mig att det bara ska frågas om du kommer mer 10,000 EURO, vilket svenska bankerna börjar gnälla om diverse redan vid 1000 EURO (10 tkr)

10. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    För ett år sedan förde jag över 3 milj fördelat på ett par olika tillfällen till mitt utländska konto inom EU. Ingen bank, varken i Sverige eller utomlands, frågade någonting.

11. M
    Medlem Nivå 16
    Från en bank till en annan är sällan något problem, här var det väl någon som kom in med kontanter.

Men frågan var tiden "efter* penningtvätt hade uteslutits. Och då får man se vad som står i avtalet.

• Laddar…
  12. L
    Medlem Nivå 1
    Sålde en båt till en kille som bodde i Danmark, fick 35.000 kontant. Var tvungen att visa köpehandlingen för att få sätta in pengarna på kontot.

13. Rkarlsson
    Medlem Nivå 5
    Det var jag ju med om också.
    Problemet var bara att jag inte hade skrivit korrekt kvitto med nya ägaren. Enda beviset jag hade var bild på regbeviset på släpkärran. Men han gav med sig till sist.

14. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Jag skulle inte orka bråka om tio dagar. Skulle jag misstänka att jag blev utnyttjad skulle jag likt @Rkarlsson rösta med fötterna och sluta vara kund där. Juridiken hjälper dig nog inte så mycket här.

15. R
    Medlem Nivå 3
    jag har nu lämnat den banken helt. Jag ringde och pratade med dom om villkoren och dom tillstod att lånet kan lösas när som helst.
    och dom blev förvånade att min kontakt lagt in lånet, efter att alla papper var klara, för lösen 10 dagar in i framtiden. Dom rättade till det och löste det direkt.
    Egentligen är det kanske inte mycket att bråka om. Summan är inte alls stor som det hade blivit i extra ränta. Det var bara så fräckt, jag blev irriterad. Mina pengar fanns ju redan hos dom. Enda anledningen på jorden att lägga lånet för lösen efter 10 dagar var ju att kräma ränta.