Hej alla, jag undrar hur "snabbt" trä krymper när det torkar. Dvs inte hur "mycket" det krymper. Svaret borde väl vara "ju snabbare det torkar desto snabbare krymper det". Men är det hela sanningen? Eller är det så att träet fortsätter att krympa under en längre tid efter att det "torkat färdigt"? Låt oss strunta i diskussionen om att snabb torkning vid ytan får träet att spricka.
Snälla, ge mig råd till följande praktiska exempel:
För några år sedan fick jag spill-bitar kvar av torrt golvvirke. Under några år har dessa legat i ouppvärmt uthus och nu skulle jag vilja använda dem till finsnickerier i boningshus. Hur länge behöver de ligga inomhus för att återta sina "inomhusmått"? Handlar det om "veckor", "månader" eller "år"? Påverkas krympningstiden nämnvärt om jag lägger brädorna på uppvärmt golv eller låter dem torka i fri torr luft? Jag antar att torkningen borde ske extremt snabbt om jag lägger bitarna på varmgolv men kortas krympningstiden i samma grad??
Egen fundering:
När man torkar virke krymper det väl för att "fylla i" efter det vatten som torkar bort. Kan det vara så att om torkningen sker snabbt så ersätts vattnet först av luft....? ...och sedan när åren går krymper "luftfickorna" och pressar ut luften?
/Piparebo