Byggahus.se

Hur snabbt kan man lägga klinker på ny betong?

1. R
    Medlem · 2 inlägg

royrodsson

Medlem
    Hej!
    Ska till att gjuta ett betonggolv på ca 5 kvm. (8 cm tjockt med armeringsmatta och golvvärme rör i) :p

På detta ska sedan klinkers läggas.
    Jag har försökt få fram uppgifter på hur snart jag kan lägga klinkersen men har inte hittat svaret än.

Det hela är i en hall så jag kommer inte ha några fuktspärrar - innebär det att jag relativt snart (efter en vecka?) kan lägga klinkers då den inte är tät utan släpper ut fukten. Eller krymper betongen fortfarande för mkt för att kunna lägga klinkers då ???

Om man lägger klinkers efter en vecka - motverkar det eventuell sprickbildning (avdunstingen borde väl ändå bli mindre från golvet även om det inte är helt tätt)?

/Roy

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 884 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Hur snabbt kan man lägga klinker på ny betong?

Ring till Maxit och fråga, det är den enklaste och säkraste lösningen. Dom kan ju ge exakta besked för vad som gäller för just deras fix och fog.

3. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Ja när kan man lägga klinker på en gjutenplatta. Om detta tvista de lärde...Men iom att ingen fuktspärr finnes så kan duu lägga den hyffsat tidigt. Det tar en ganska lång tid innan fukten som finns initialt i betongen försvinner. Det tar ca 3 månader för en 10 cm tjock platta på cellplast att torka ut om den är i 20 grader och Rf 60 ungefär. Med torka menar jag nå ett RF på 85% som är nivån då man kan lägga plastmatta, tätskikt, trägolv osv på.... Jag har för mig att klinkers utan tätskikt är 90% Rf i plattan eller nått.. Detta når plattan efter ca 1 månad i inomhus klimat...

Sen pratar du om sprickbilningen...Nja du behöver nog inte oroa dig för den. Mer för golvvärmen och om du klämmer på den förtidigt.. Men det är en annan fråga...

4. A
    Medlem · Norrbotten · 91 inlägg

arnel

Medlem

Jag har hört att man brukar behöva special fix om man skall
    lägga klinker på betong som är yngre än tre månader.

-- Arne

5. V
    Medlem · 289 inlägg

_Valle_

Medlem
    Lyfter tråden p.g.a att jag har samma fråga.
    Gäller det att komma ner till 85% RF i betongplattan generellt för alla tätskikt?
    Våran betongplatta har endast kommit ner till 87-88% och nu är det dessutom extremt fuktig årstid också. Skulle gärna vilja lägga tätskiktet så att plattläggaren kan börja....
    Hur är det vid nybyggnationer rent allmänt, brukar man alltid vänta till 85% eller ?
    Finns det alternativa lösningar eller är det avfuktare som gäller till man når 85% ?

/V

6. V
    Medlem · 289 inlägg

_Valle_

Medlem
    Ingen som vet ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.