Byggahus.se

Hur snabb är en betongplatta? Funkar innegivare + golvvärme i betong?

1. N
    Medlem · 208 inlägg
    Hur lång tid tar det innan det märks skillnad i ett rum med golvvärme i betongplatta från att man ändrat framledningstemp?

Håller på med ett lågenergihus som har luftvärme genom FTX med varmvattenbatteri på alla tilluft. På nedervåningen finns också golvvärme i plattan. Grundtanken var att golvvärmen styrs på utgivare med låg basvärme. Luftvärmen styrs på innegivare. Det finns kamin i huset och vi är ute efter att huset snabbt ska kunna sänka värmen i värmesystemet när vi eldar.

Min fundering är om vi kan rationalisera bort utgivare och styrning för att istället köra även golvvärmen på innegivare. Ungefär 25-30% av värmeeffekten i huset kommer att vara luftvärme och resten golvvärme. Tvåplanshus.

tacksam för reflektioner och tankar!

Med vänlig hälsning,
    Niklas

2. Thomas59
    Medlem · 2 977 inlägg
    Beror ju lite på hur välisolerat huset är i övrigt men givet att det är ett lågenergihus så får vi väl utgå från att det är mycket välisolerat. Då tar det nog flera dar innan en sänkning av framledningstemp3n slår igenom.

När vi installerade bergvärme var värmen (golvvärme) helt avstängd i fyra dar och temperaturen sjönk endast två grader inomhus under den perioden och då var det en kall aprilvecka då man gick utomhus i dunjacka mössa och varma vantar.

I de delar av huset där ni har luftvärme bör väl innetempen reagera snabbare på en sänkning men nån större skillnad blir det väl knappast.

Att snabbt "sänka värmen" när ni eldar i kamin gissar jag att ni kan glömma. Vårt värmesystem är dock inte identiskt med ert så det kanske funkar bättre för er.

• Laddar…
  3. E
    Medlem · 688 inlägg
    Har bott 2 år i nybygge med värme i betongplatta, dock ej ftx utan mek. frånluft. Våra innegivare, eller ja rumstermostater står alla på fullt och reglerar bara på utetemp. Kanske funkar bra om man vill sänka temp lokalt i ett rum under en längre tid men att göra det för stunden är tämligen verkningslöst.

• Laddar…
  4. N
    Medlem · 208 inlägg
    Tack för erfarenheterna. Ser att jag var ganska otydlig och har missat att skriva ut min egentliga fråga. Jag har ingen tanke att plattan ska hinna påverka temperaturen i rummet när man tex eldar i kamin (det ska luftvärmen däremot göra). Men värmesystemet skulle kunna bli enklare om jag slapp utegivare+styrning för det och istället kan köra allt på innegivare.

Så min fundering är alltså om det blir total jojjo med temperaturen i huset om framledningen på golvvärmen i plattan varierar upp och ner, säg mellan 20 och 30 grader, så fort vi eldar i kaminen. Att värme/kyla fördröjs väldigt länge och effekten kommer när kaminen är kall samt att värmeeffekten kan komma lagom till nästa dags eldning.

Om det tar upp till ett dygn för plattan att ändra temperatur märkvärt så spelar det knappast någon roll för värmen från plattan om man under ett kvarts dygn bara skickar ut 20 grader. Då borde plattans tröghet vara så stor så att den jämnar ut framledningstemperaturens eventuella jojjobeteende.

Är det på något vis skadligt för plattan att variera temperaturen upp och ner mellan 20 och 30 grader?

Redigerat 21 okt 2012 11:00
  5. Cujo
    Medlem · 566 inlägg
    Om jag har förstått rätt så kan du inte hoppa över utegivaren för då kommer värmen hela tiden att släpa efter vid väderomslag. Dvs om det blir varmare ute, blir det för varmt inne, och om det blir kallare ute, så blir det för kallt inne. Först efter nån dag kommer värmesystemet ikapp...

En "grundinstallation" har normalt bara utegivare, skall du dessutom elda så kompletterar man med en innegivare. Men om du har ett väldigt trögt system så bör du nog elda regelbundet för att golvvärmen skall hinna anpassa sig.

• Laddar…
  6. N
    Medlem · 208 inlägg
    Såklart. Tack! Det blir mao utegivare på golvvärmen och innegivare på luftvärmen.

7. Patrik_Hed
    Medlem · 7 897 inlägg
    Väcker denna tråden för att ställa en fråga. Projekterar elen i en fjällstuga och har en fråga angående innegivare. Vid en bergvärmeinstallation med golvvärme funderar jag på om det är någon idé med en innegivare? Jag förstår att det är meningslöst om man tror att man ska kunna sänka värmen från pumpen snabbt om man eldar i kaminen, men säg att det är 20-25 minus utomhus och utegivaren kallar på värme och både pumpen och elpatronen kör. Om man då eldar och innegivaren känner att det då blir varmt nog så borde ju t.ex. elpatronen kunna stänga av tidigare och man sparar lite strömming? Eller? Är det bortkastad tid och pengar med innegivare om man har golvvärme?

//Patrik

8. P
    Medlem · 1 469 inlägg