Riktig nybörjare här. Har två nysågade skivor av körsbär som jag nu vill plana ut. Målet är att få till två plana skivor som ska användas till två sidobord (se bild).
Ämnet är från början en skärbräda som slagit sig.
Ingen överraskning antar jag, trots tjockleken. Skivorna är ordentligt ojämna på båda sidor, dels då den tidigare slagit sig och dels för att de nya snitten blev ojämna då jag fick dela ämnet för hand med en fogsvans (det tog sin lilla tid). Har ingen bandsåg.
Hur går jag tillväga? Hyvling av ändträ är väl ingen bra idé. Och om jag använder slipmaskin, hur vet jag när ytan är plan. Ska jag färga ytan på något sätt så jag ser var det är ojämt? Är rädd för att om jag slipar ner för hand blir det bara ojämt någon annanstans.
Tacksam för tips!
Ämnet är från början en skärbräda som slagit sig.
Ingen överraskning antar jag, trots tjockleken. Skivorna är ordentligt ojämna på båda sidor, dels då den tidigare slagit sig och dels för att de nya snitten blev ojämna då jag fick dela ämnet för hand med en fogsvans (det tog sin lilla tid). Har ingen bandsåg.
Hur går jag tillväga? Hyvling av ändträ är väl ingen bra idé. Och om jag använder slipmaskin, hur vet jag när ytan är plan. Ska jag färga ytan på något sätt så jag ser var det är ojämt? Är rädd för att om jag slipar ner för hand blir det bara ojämt någon annanstans.
Tacksam för tips!
Det går alldeles utmärkt att handhyvla ändträ, lämpligen med en stöthyvel (eng. blockplane kommer av att de användes till att hyvla butcher blocks, dvd ändträskärbrädor).
Slipa för hand går men du behöver hitta det som sticker ut och bara ta det. Har du en yta som redan är plan nog att använda som referens kan du damma ut kripulver på den, gnida ämnet emot och slipa bort all krita du ser, upprepa tills du får krita över hela ytan. Har du ingen refernsyta tillgänglig behöver du tre ytor som du kan testa mot varandra.
Latare metod är att svepa ytan med en linjal/rätskiva, markera var den nuddar och ta bort lite där tills du får jämn kontakt överallt. Kolla också att du inte har vridning i ytan genom att ställa två linjaler på ytan och flukta så de är parallella.
Slipa för hand går men du behöver hitta det som sticker ut och bara ta det. Har du en yta som redan är plan nog att använda som referens kan du damma ut kripulver på den, gnida ämnet emot och slipa bort all krita du ser, upprepa tills du får krita över hela ytan. Har du ingen refernsyta tillgänglig behöver du tre ytor som du kan testa mot varandra.
Latare metod är att svepa ytan med en linjal/rätskiva, markera var den nuddar och ta bort lite där tills du får jämn kontakt överallt. Kolla också att du inte har vridning i ytan genom att ställa två linjaler på ytan och flukta så de är parallella.
Precis det här jag sökte. Fräs är överkurs för mig. Tror jag kan komma långt med slipmaskin för så ojämnt är det inte. Kritmetoden eller linjal kommer jag definitivt köra. Fattade dock inte riktigt det här med vridning. Kan jag inte bara lägga linjalen på diagonalen för att märka om det vrider eller det kanske blir fel?
Du kan ha vridning (men inte böjning eller kupning) även om en yta är rak längs alla linjer som från kant till kant är raka. Exempelvis bilinjära polynom har den här egenskapen.T terrabiten skrev:Precis det här jag sökte. Fräs är överkurs för mig. Tror jag kan komma långt med slipmaskin för så ojämnt är det inte. Kritmetoden eller linjal kommer jag definitivt köra. Fattade dock inte riktigt det här med vridning. Kan jag inte bara lägga linjalen på diagonalen för att märka om det vrider eller det kanske blir fel?