Jag har en Albinpanna från 1974 här hemma. Jag har köpt huset i januari så jag har hittills bara låtit pannan jobba på som tidigare. Det är en oljepanna som går på elpatronerna. Jag har ingen separat varmvattenberedare utan varmvattnet värms i pannan.

Nu börjar det snart bli dags att slå av värmen i huset och hur gör jag detta på bästa sätt för att spara så mycket el som möjligt. Eftersom pannan är 15 år äldre än vad jag själv är så vågar jag inte slå av cirkulationspumpen då jag har fått höra att den kanske inte startar igen då.

Kan jag dra ner värmen på pannan utan att slå ner värmen på vattnet? Jag är 100% okunnig på det här med panna så jag vet inte ens riktigt vad jag ska googla efter så det känns lite lättare att fråga här även om det kanske redan finns besvarat någonstans. Svårt att hitta när man inte vet vad man letar. ;)

Ska du fortfarande ha varmvatten så är det enda du behöver göra är att stänga shunten så det inte kommer ut någon värme till elementen.
Cirkulationspumpen kan ge upp om du stänger den hela sommaren.

Protte

Edit.
Norrbotten och stänga av värmen redan?

Då ska jag bara lista ut vilken av alla knappar och snurror som är shunten, men det är nog inga problem.

Jag bor till och med i norra norrbotten utmed kusten och slår av värmen 30 april varje år. Men det är första gången jag gör det med en gammal panna, tidigare har jag haft fjärrvärrme.

Det är visserligen några dagar kvar till 30 april men i Umeå har vi inte mer än 3 grader ute och det skulle det bli inomhus om jag slog av värmen, det skulle inte bli populärt bland övriga familjen.

Vad värmer du dig med fram till det blir dräglig temperatur ute?

Shunt hade du väl på värmeväxlaren, så det är väl samma system.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.