Medlem
· Västra götaland
· 5 inlägg
Hej!
Se bifogade bilder.
Har precis köpt ett hus där köket är i behov av en uppfräschning minst sagt..
Kommer bygga ut huset VT -16 och då göra nytt kök så det handlar inte om några jättesummor men tala om hur ni skulle tänka. Budget ca 20 000:-
Se bifogade bilder.
Har precis köpt ett hus där köket är i behov av en uppfräschning minst sagt..
Kommer bygga ut huset VT -16 och då göra nytt kök så det handlar inte om några jättesummor men tala om hur ni skulle tänka. Budget ca 20 000:-
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle spara varenda krona och lägga energi och pengar på att planera så att det blir så bra som möjligt om ett år!
Vi planerade i 5 år innan vi gjorde om vårt kök, och då var det mycket enklare standard än ni har nu. Under den perioden tror jag vi som mest köpte en burk färg till väggarna. (Och byggde om resten av huset för nån miljon
)
Men bortsett från det, om du nu vill göra något skulle jag tänka så här; Sätt självhäftande plastfilm över kaklet, finns tydligen speciellet för kakel och det ser ut som vanliga 15*15cm plattor, rolla köksluckorna med vit färg. Måla eller byt ut bänkskivorna . Möjligen ett nytt laminatgolv, men väl onödigt tycker jag.
Främsta anledningen till att göra det neutralt och kanske vitt är för att det underlättar tänkandet när ni ska bestämma hur ni vill ha det nya köket.
Så tänker jag.
Vi planerade i 5 år innan vi gjorde om vårt kök, och då var det mycket enklare standard än ni har nu. Under den perioden tror jag vi som mest köpte en burk färg till väggarna. (Och byggde om resten av huset för nån miljon
Men bortsett från det, om du nu vill göra något skulle jag tänka så här; Sätt självhäftande plastfilm över kaklet, finns tydligen speciellet för kakel och det ser ut som vanliga 15*15cm plattor, rolla köksluckorna med vit färg. Måla eller byt ut bänkskivorna . Möjligen ett nytt laminatgolv, men väl onödigt tycker jag.
Främsta anledningen till att göra det neutralt och kanske vitt är för att det underlättar tänkandet när ni ska bestämma hur ni vill ha det nya köket.
Så tänker jag.
Håller med Totte, ska det bara vara för 1,5 år så hade jag lätt nöjt mig med det där köket som det är och sparat pengarna. Ifall man ska investera någonting så ska det isåfall vara på saker som man planerar att återanvända i nya köket, t.ex. taklampa, matbord eller liknande
Medlem
· Västra götaland
· 5 inlägg
Tack för era kommentarer! Stänkskyddet e ju underbart ;/ Det kommer bli hall i detta kök när vi bygger ut så därför var en tanke att eftersom garderoberna ändå ska bort så kan vi göra de nu o få mer fria väggar. Annars har vi tänkt likt era idéer, måla måla måla.
Det går utmärkt att måla på kakel med vanlig snickerifärg. Vi gjorde en "minirenovering" av vårt kök för 3 år sedan och målade då vårt "fina" bruna kakel vitt och det ser fortfarande snyggt och fräscht ut. Målar du även de bruna stommarna vita samt byter knopparna till några roligare så kommer nog köket att ge ett helt annat intryck. Biltema har en del knoppar som är väldigt billiga och som duger utmärkt för den här sortens budgetrenoveringar.
Medlem
· Västra götaland
· 5 inlägg
Sedär va bra! Då testar vi nog sådan färg först. Läser att man kan måla, rolla luckorna själv ist för att lämna in och få dem omlackade. Har fått en offert på 5000:- för allihopa. Är det ovärda pengar tycker ni mot att måla själv? Hur blir resultatet? Det e ju luckor i faner så strukturen på luckan är inte slät.
måla enbart kakel och enbart tvätta/ vaxa luckorna och lev med det. Ett år går snabbt så planera det nya köket under tiden i stället för att sminka det gamla i helt i onödan. Så illa är det ju inte
.
Att måla fanerat med vattenbaserad färg är inte så lätt om man inte gjort det förr. Är faneret skadat så kan vatten i färgen ställa till problem - göra skador värre.
Man ska kanske spackla skador, slipa lacken lätt , grunda en gång, torktid, kanske slipa en gång till efter grundningen, måla med färg x 2 med torktider emellan så du märker att det är inte gjort på en eftermiddag och kanske inte ens på en helg.
För dom 5 000kr kan du få en vacker mata , lampa eller gardiner som passar din framtida köksstil.
Vill du så gärna måla något så måla taket i stället för det ska du göra förr eller senare så det är inte bortkastade pengar eller arbete. Luckor hamnar ju ändå på soptippen snart.... eller?
gaia
Att måla fanerat med vattenbaserad färg är inte så lätt om man inte gjort det förr. Är faneret skadat så kan vatten i färgen ställa till problem - göra skador värre.
Man ska kanske spackla skador, slipa lacken lätt , grunda en gång, torktid, kanske slipa en gång till efter grundningen, måla med färg x 2 med torktider emellan så du märker att det är inte gjort på en eftermiddag och kanske inte ens på en helg.
För dom 5 000kr kan du få en vacker mata , lampa eller gardiner som passar din framtida köksstil.
Vill du så gärna måla något så måla taket i stället för det ska du göra förr eller senare så det är inte bortkastade pengar eller arbete. Luckor hamnar ju ändå på soptippen snart.... eller?
gaia
Klicka här för att svara